اینتل اعلام کرد: 128 گیگابایت رم برای CPUهای نسل نهم!
1 min read

اینتل اعلام کرد: 128 گیگابایت رم برای CPUهای نسل نهم!

همانطور که می دانید، اینتل به تازگی پلتفرم WhiskyLake را به عنوان نسل نهم خود در کنار چیپست Z390 معرفی کرده است؛ کمی پیش از آن، سامسونگ اعلام کرد که به تولید حافظه های رم با ظرفیت 32 گیگابایت تنها برای یک ماژول دست یافته است که تا پیش از آن به 16 گیگابایت محدود بود. سپس ASUS با نمایش برخی از مادربردهای ماکسیموس خود، نشان داد که در یک اسلات، از رم های UDIMM یا DC-DIMM پشتیبانی می کند. تمامی این موارد تنها برای پلتفرم Intel Z390 بوده و عجیب است که تا زمان معرفی پلتفرم، هیچکدام از شرکت های فوق به چنین مسئله ای اشاره نکرده اند.

جی اسکیل جزو اولین برندهایی بود که ماژول های 32 گیگابایتی DDR4 خود را معرفی کرد. حال کمپانی اینتل اعلام کرده است که سنت شکنی کرده و حافظه قابل پشتیبانی در پلتفرم نسل نهم خود را به 128 گیگابایت افزایش داده است. پشتیبانی از حافظه رم در این کلاس خانگی، سالهای متوالی است که توسط AMD و Intel به حداکثر 64 گیگابایت محدود شده است. به جز کاربردهای تولید محتوا و رندرینگ، بعید است که برنامه دیگری نیازمند چنین ظرفیت گسترده ای از حافظه باشد.

هر چند که این ماژول ها و فناوری جدید فاقد استاندارد انجمن JEDEC هستند، اما استفاده از آنها بلامانع است. ماژول های فوق به واقع ترکیبی از 2 رشته 16 گیگابایتی هستند. البته این احتمال نیز وجود دارد که اینتل در راستای توسعه حافظه های Optane دست به چنین پشتیبانی زده باشد. به هر حال 128 گیگابایت حافظه رم در کنار 8 هسته و 16 رشته پردازشی، می تواند عملکرد بسیار پر سرعتی را برای یک کامپیوتر به همراه داشته باشد.