احتمال کاهش 40 درصدی قیمت گوشی در بازار
1 min read

احتمال کاهش 40 درصدی قیمت گوشی در بازار

رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه در خصوص قیمت گوشی در بازار در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که هم‌اکنون 600 هزار دستگاه گوشی هوشمند در گمرک توقیف شده‌اند که به دلیل پرونده‌های تخلف و یا دیرکرد در مراحل ترخیص و تأمین ارز می‎‌باشند. این کالاها منتظر قیمت گذاری از سمت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اند که امید است با عرضه آنها به بازار این امید وجود دارد که بازار این کالا اندکی دچار آرامش شود. ابراهیم درستی در ادامه افزود:

اگر ارز نیمایی به صورت مستمر و منظم برای واردات موبایل اختصاص پیدا کند و واردکنندگان بتوانند سهم بازار را تأمین کنند،‌ قطعاً قیمت تلفن همراه در آینده‌ای نزدیک با کاهش قابل توجهی مواجه می‌شود، اما هم اکنون یکی از مسائلی که سبب می‌شود قیمت موبایل افزایش یابد، کمبود جنس و کالا در بازار است.

او ضمن اشاره به افزایش 15-25 درصدی قیمت موبایل و تبلت در هفته گذشته، ابراز امیدواری کرد که در صورت عملی شدن قیمت گذاری و تأمین ارز، قیمت موبایل تا 40 درصد و حتی بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد. درستی افزود که فروشندگان موبایل گران‌فروش نیستند و تخلفات عموماً توسط توزیع‌کنندگان و واردکنندگان صورت می‌گیرد. البته این احتمالاً را هم رد نکرد که ممکن است عده‌ای از فروشندگان متخلف باشند، اما دلیل گرانی بازار را چیز دیگری عنوان کرد.

درستی همچنین بار دیگر اعلام کرد که با اجرای طرح رجیستری میزان قاچاق موبایل به صفر رسیده است. او گفت: در گذشته نه چندان دور، ‌سالانه بالغ بر 2000 میلیارد تومان تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شد، اما از زمان اجرایی شدن طرح ریجستری قاچاق آن تقریبا به صفر رسیده است. بنابراین مسئولان باید هر چه سریعتر در راستای ساماندهی بازار موبایل اقدامات لازم را انجام دهند، تا التهابات بازار آن برطرف شود.

حالا باید دید که آیا اقدامات لازم برای آرام شدن بازار موبایل صورت می‌گیرد و قیمت‌ها دستخوش کاهش 40 درصدی خواهند شد، یا خیر. پیش بینی شما چیست؟