تشکر از بهترین نظرات برخی کاربران (فناوری RTX)
همانطور که می دانید، تعامل وب سایت "سخت افزار مگ" با کاربران و خوانندگان خود همواره در الویت بوده و ما نیز نظرات کاربران عزیز را به دقت مطالعه می کنیم. همانطور که می دانید، انویدیا به تازگی کارت گرافیک های GeForce RTX 20 را در 3 مدل معرفی کرده است که فناوری Real Time Ray Tracing در آنها با 3 هسته متفاوت بارگذاری می شود. این برای اولین بار است که چنین فناوری در جهان بر روی یک کارت گرافیک قرار می گیرد و از این رو انویدیا متحمل هزینه تولید بالاتر شده است.
با معرفی کارت گرافیک های فوق، برخی از کاربران تنها به افزایش نرخ فریم به نسبت نسل پیشین (GTX 1000) دقت کرده و تکنیک های جدید را فراموش کرده اند. از آنجایی که علم سخت افزار همواره در حال پیشرفت بوده و دستاوردهای جدیدی در آن پدیدار می شود، نمی توان انتظار داشت که یک کمپانی بزرگ تنها به افزایش نرخ فریم در بازی ها بسنده کرده و ویژگی های گرافیکی را کنار بگذارد. در زمینه فناوری های کارت گرافیک های RTX مطالب بسیار زیادی را برای شما عزیزان منتشر کرده و شاهد بازخورد و نظرات فراوانی بوده ایم که گاها دارای ریشه های علمی و دقت بالایی هستند. در روزهای اخیر ویدئویی را برای شما منتشر نمودیم که به ویژگی های کارت گرافیک های جدید انویدیا در بخش Real Time Ray Tracing و RTX اشاره دارد؛ هر چند که تا پیش از این نیز در این زمینه ویدئوهایی را منتشر کرده بودیم، اما اینیار در بخش نظرات شاهد کامنت هایی از 2 دوست عزیز با عناوین "ناشناس" و "رضا" بودیم که به نظر جالب و بسیار دقیق بود.
این دو عزیز در تفسیر توجه به ویژگی های گرافیکی، و نه دقت به نرخ فریم ساده، نظراتی را بیان کرده اند که کاملا درخور توجه است.
رضا در این زمینه گفت:
((اینجور نباید قضاوت کرد موقعی که در معماری فرمی انویدیا تسلیشن رو پیاده سازی کرد برای شیدر مدل جدید و دایرکت یازده همون موقع هم پردازش سنگین بود مشکلات بود معماری بهنیه نبود الان تسلیشنه که بازیهای نسل ها رو فیلم کرده طرف کنسول بازه میاد میگه بدرد نمیخوره و … بعد چند سال بعد که همین تکنیک پردازشی باب شد ارزون شد در اختیار قرار گرفت هی میگه به به انحصاریم فیلمه! LOL انویدیا در پردازش گرافیکی پیشتازه ولی همین پیشتازی هزینه بره گرون اوایل همه چی همینطوره. گرافیک های امروزی در پردازش رسترازیسون به نهایت توان خودشون رسیدنه هیچ چیزی نیست که یک GTX 1080 Ti نتونه پردازش کنه وقتش بود برن سراغ ریل تایم ری تریسینگ ردگیری همزمان شعاع های نوری در بازیها که درست پیاده سازی بشه به واقع گرایی وحشتناک کمک میکنه و انقلابی خواهد بود در گرافیک.
یادتون باشه روزی که این تکنیک از لحاظ توان نیازمند پردازشی مقرون به صرفه شد و از لحاظ قیمتی مناسب تر شد همه نفس ها در سینه حبس میشه. نمیشه همه چی رو با قیمت و این معیار ها مقایسه کرد. فعلا ساپورت کمه درسته چون ریل تایم ری تریسینگ در یک فریم فیلم یا در انیمیشن آکادمی هیولاهای پیکسار یک فریم رندرش 24 ساعت زمان میبره !! یک فریم 24 ساعت! با ابر کامپیوترهای پیکسار . همین که یک GPU بتونه حتی سمت این پردازش بره خودش یک انقلاب معماری هست. نکات منفی هم داره تنسر کورها قیمت رو افزایش دادن و این تکنیک باید توسط دولوپر ها ساپورت بشه پس ممکمنه اقتباسش زمان بر باشه.))
کاربر دیگری با نام کاربری "ناشناس" نیز در پاسخ به یکی از دوستان که این فناوری رو بی ارزش برای خرید می دانستند گفت:
((ناشناس: سلام اتفاقا تغییر چشمگیری ایجاد می کنه شاید اولش زیاد به چشم نیاد ولی می تونه بیشتر از این توسعه داده بشه و غیر از نور مایعات و هوا درواقع واکنش نشون دادن محیط هم اضافه بشه کلا موضوعش اینه که به جای اینکه طراح بیاد وقت بذاره و تابش نورو دستی همه چیشو خودش تنظیم کنه با این تکنولوژی دیگه نیازی نیست و خودش همه کارهارو انجام میده مثله دنیای واقعی و طراح فقط مکان و شدت نورو تنظیم می کنه خوب همینُ میشه در چیزایی دیگه ای هم استفاده کرد برای شبیه سازی واقعی مثلا شبیه سازی اب یا شبیه سازی هوا یا شبیه سازی جاذبه و واکنش هر شیئ نسبت به جاذبه اگر این تکنولوژی با تکنولوژی gpu turbo هواوی برای کامپیوتر بیاد چشمگیر که هیچی تحولی ایجاد میشه توی بازی های ویدیوی اینطوری میشه که مثلا یک سیستم سطح پایین که از پس اجرای صاف یک بازی سطح بالا برنمیاد و با 3 یا 4 فریم بازیُ اجرا می کنه و ممکنه کرش کنه اگر همون بازی با این 2 تکنولوژی ساخته بشه همون سیستم سطح پایین می تونه بازیُ با فریم مثلا 30 و با گرافیک بالا اجرا کنه تکنولوژی چی پیو توربو هواوی کارش اینه که مقدار ثابتی از بازی ها که دائما پردازش می شه و در رم قرار میگیره میاد یکبار پردازش می کنه این یعنی از 100 درصد لود بازی مثلا 70 درصدش که شامل نقشه مکان و وسایلای دیدنی هستن یکبار لود میشن و بعدش دیگه کله قدرت پردازشی سیستم می مونه برای 30 درصد بازی قبل از جی پیو توربو گوشی با بازی مثلا پابجی سریع داغ می کرد ولی از نصب چون توان پردازشی کمتر میشه مثلا از 100 درصد به 30 درصد می رسه برای همین گوشی دیگه داغ نمی کنه و الان بعد چند ساعت مثلا 2 یا 3 ساعت بازی کردن گوشی گرم میشه ولی داغ نمی کنه.
مثلا سیستم خودم نمی تونه بازی نیر رو خوب اجرا کنه رم کافی برای اجرای بازی ری حالت low هست ولی توان پردازشی سیستم پایین هست و بازی 5 تا 6 فریم بازیُ اجرا کرد بیخیالش شدم ولی اگر بازی با ری ترسینگ و جی پیو توربو اجرا کنه می تونه مثلا با 25 فریم بازیُ اجرا کنه بنظرم اگر انویدیا و هواوی باهم همکاری کنن و تکنولوژیشونو برای کارهای بیشتری و برای بازی های کامپیوتری توسعه بدن تحولی ایجاد میشه توی صنغت گیم غیر از اینا هم یه تکنولوژی هست که برای بازی استارسیتیزن ازش استفاده کردن که باهاش میشه بازی های جهان باز در ابعاد خیلی بزرگ مثله خوده استارسیتیزن ساخت به این شکله که همونجایی که هستی وسایل لود میشن اینطور که طبق فاصله تأیین شده توسط سازنده شروع به لود شدن می کنن و جوری لود میشن که بازی لگ نمی زنه یعن از سرعت سیستم همونجایی که هستی گرفته نمیشه که وسایل لود بشن، بعضی ها ممکنه بازی هایی مثله ماین کرافت به ذهنشون بیاد درحالی که ماین کرافت اینجوری نیست ماین کرافت با توجه به seed نقشه لود میشه وکاملا اتفاقی هست و به محض تماشا لود می کنه و با اینکه بازی کم حجمی هست اما بخاطر اینکه به شکل هست توان پردازشی بالایی می خواد بنظر من فعلا بجای اینکه دنبال سریع تر کردن قطعات کامپیوتری برای بازی ها باشن بجاش به فکر بهینه سازی بازی ها باشن و تکنولوژی های نرم افزاریُ توسعه بدن خیلی بهتره))
با تشکر از این عزیزان، خوشحالیم که در بین کاربران افرادی با علاقه بالا و دیدگاهی باز داشته و از وجود آنها در کنار خود، احساس غرور خواهیم کرد. شایان ذکر است که این تنها یک نمونه بوده و منظور دقت به برخی از نظرات کاربران عزیز است که در مطالبی با سوژه های دیگر نیز دیده می شود.