اپل، هواوی و کوالکام متقاضیان بزرگ تراشه‌های 7 نانومتری TSMC
1 min read

اپل، هواوی و کوالکام متقاضیان بزرگ تراشه‌های 7 نانومتری TSMC

سال آینده، سالی درخشان برای کمپانی بزرگ تراشه ساز تایوانی یعنی TSMC خواهد بود چرا که تراشه های 7 نانومتری این شرکت خواهان زیادی دارد و قرار است تامین کننده تراشه محصولات کمپانی های بزرگی باشد. پیش تر خواندیم که احتمالا اپل سال آینده هم TSMC را برای تامین تراشه آیفون های نسل بعد انتخاب خواهد کرد و خیلی بعید است که سامسونگ مسئول این کار باشد. اکنون TSMC اعلام کرده است که علاوه بر اپل، هواوی و کوالکام نیز از بزرگترین مشتریان تراشه های 7 نانومتری این کمپانی هستند. کوالکام باری دیگر برای تولید پرچمدار بعدی پلتفرم اسنپدراگون سری 800 دست به دامن TSMC خواهد شد. کوپرتینویی ها هم برای تامین تراشه های A13 آیفون های 2019 از TSMC استفاده خواهند کرد. همچنین کمپانی های دیگری همچون انویدیا، AMD و تعدادی دیگر از تولیدکنندگان تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی بر روی کمک TSMC حساب باز کرده اند.

تراشه های 7 نانومتری مسئول 10 درصد از کل درآمد کمپانی TSMC در سال 2018 بودند و بر اساس پیش بینی ها، سهم این تراشه ها از درآمد تراشه ساز تایوانی در سال آینده دو برابر و به 20 درصد خواهد رسید. این افزایش چشمگیر به لطف استفاده از تجهیزات فناوری لیتوگرافی ماورای بنفش صورت خواهد گرفت و نتیجه آن امکان تراشه هایی بسیار قدرتمند خواهد بود. این به شرکت های مانند TSMC کمک میکند که قابلیت های بیشتری را در هر تراشه بگنجانند. به گفته مدیرعامل کمپانی، تولید انبوه این تراشه ها از سال 2020 آغاز خواهد شد. TSMC از سال آینده تولید تراشه های 7 نانومتری را آغاز خواهد کرد که برای ساخت آنها از همان فناوری نسل اول 7 نانومتری های خود استفاده میکند. به لطف گرفتن سفارش از کمپانی های بزرگی همچون اپل، هواوی و AMD، انتظار میرود سال آینده TSMC رشدی چشمگیر را در درآمد خود تجربه کند.

در سه ماهه جاری که به پایان سال 2018 ختم میشود، درآمد TSMC احتمالا چیزی بین 9.35 تا 9.45 میلیارد دلار خواهد بود که نسبت به همین دوره از سال گذشته، افزایش 10 الی 11 درصدی شامل حال تراشه ساز تایوانی خواهد شد. در کل سال 2018 نیز TSMC رشد درآمد 6.5 درصدی را اعلام کرده که کمتر از 7 تا 9 درصدی بود که برای این شرکت پیش بینی شده بود. تقاضای کمتر از حد انتظار برای فناوری استخراج ارز دیجیتال یکی از دلایل رشد کمتر از حد انتظار درآمد این کمپانی عنوان شده است.