چرا آمریکا از سیستم اندازه گیری متریک استفاده نمی کند؟
1 min read

چرا آمریکا از سیستم اندازه گیری متریک استفاده نمی کند؟

مردم در بسیاری از کشورهای جهان برای اندازه گیری و گزارش نتایج خود از سیستم متریک استفاده می کنند. سیستم متریک همان مجموعه واحدهای اندازه گیری مشترک و بین المللی است که باعث می شود 50 سانتیمتر و 30 کیلوگرم همه جای جهان به یک اندازه شناخته شده باشد. اما این قضیه در آمریکا صدق نمی کند. حتما تا به حال عبارت هایی مانند چند پوند وزن چیزی یا چند اینچ و چند فوت اندازه چیزی را شنیده اید. این سیستم اندازه گیری که ایمپریال نامیده می شود به صورت بین المللی مورد قبول واقع نشده اما با این حال و تلاش های متعدد جوامع علمی در ایالات متحده همچنان به عنوان واحد اندازه گیری رایج در بین مردم آمریکا شناخته می شود.

اولین بار این توماس جفرسون در سال 1789 بود که تلاش کرد روش استاندارد اندازه گیری در همه جای جهان را برای مردم آمریکا روشن کند. اما در آن زمان دانشمندان آمریکایی از ایده وی حمایت نکردند. سپس در سال های نزدیک تر و در 1906 الکساندر گراهام بل مخترع تلفن در نامه ای به کنگره از غیر ضروری بودن استفاده از چنین سیستم دشوار و متفاوتی سخن گفت و درخواست کرد آمریکا نیز از سیستم شمارش بین المللی استفاده کند. با این حال همچنان هیچ تغییری در رویه داده نشد. در سال 1968 کنگره آمریکا مطالعه ای سه ساله را برای بررسی این موضوع آغاز کرد و در نهایت در نتیجه گیری پیشنهاد تغییر سیستم اندازه گیری به متریک در یک بازه زمانی 10 ساله ارائه شد. این بار نوبت به مردم عادی و صاحبان کسب و کارها بود تا با نظر سیاستمداران مخالفت کنند و تغییر سیستم اندازه گیری را ابزاری برای کنترل مردم بدانند! نظرسنجی انجام شده توسط موسسه گالوپ در آن زمان نشان میداد 45 درصد از مردم آمریکا با تغییر سیستم اندازه گیری به متریک مخالف هستند.

با این حال امروز مشکلات استفاده از سیستم متریک مشابه آنچه در دهه 60 میلادی وجود داشت نیست. با وجود چشمگیر بودن مزایای تغییر سیستم اندازه گیری از ایمپریال به متریک در آمریکا، هزینه های چنین تغییری بسیار زیاد هستند. تولید کنندگان می بایست به ناچار مقادیر درج شده بر روی محصولات خود را تغییر دهند و سیستم آموزش نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. حتی دونالد هیلگر رییس موسسه متریک که نزدیک به یک قرن پیش برای ترویج استفاده از این سیستم اندازه گیری راه اندازی شده بود در مصاحبه ای اعلام کرد "من هم مانند تمام افراد تحصیل کرده گمان میکردم استفاده از سیستم متریک بهترین کار است اما اگر این اتفاق حالا رخ دهد تنها دردسر به همراه خواهد داشت". اما در نهایت آمریکایی ها هم دچار مشکلاتی شده اند. برای مثال واحد اندازه گیری مایعات در فروشگاه های مواد غذایی لیتر است، تجهیزات اتومبیل با واحد اندازه گیری میلیمتر به فروش می رسند و داروها نیز با واحد میلی گرم توسط پزشکان تجویز می شوند که همگی جزو سیستم متریک هستند. به عقیده هیلگر خواسته یا ناخواسته این تغییرات به صورت تدریجی اتفاق می افتند اما با چنین سرعت کمی شاید ده ها سال زمان برای استاندارد شدن روش اندازه گیری آمریکایی ها با سایر مردم جهان زمان نیاز باشد.