آپدیت iOS 12.1، گلوگاه شدن پردازنده آیفون 8/8 پلاس و آیفون X را به دنبال دارد
1 min read

آپدیت iOS 12.1، گلوگاه شدن پردازنده آیفون 8/8 پلاس و آیفون X را به دنبال دارد

وقتی صحبت از شارژدهی باتری و عملکرد پردازنده میشود، طرفداران آیفون یاد رسوایی های اپل و گوشی مورد علاقه شان در این زمینه میفتند. باتری های لیتیومی همان طور که میدانید بر اساس تعداد سیکل شارژ، تعیین عمر میشوند و هر چقدر تعداد سیکل شارژ افزایش پیدا کند، باتری ضعیف تر میشود و شارژدهی کمتری نسبت به روزهای اول خود ارائه میدهد. اپل برای آیفون های کمی قدیمی تر خود، به منظور حفظ عمر باتری، حرکتی نه چندان مناسب انجام میدهد. چیپست ها و دیگر سخت افزارهای دستگاه های قابل حمل همواره در حال قدرتمندتر شدن هستند و به ویژه های پردازنده هایی مانند سری AX اپل، برای ارائه تمام قدرت خود نیاز به جریان بیشتری از باتری دارند و اگر باتری توان انتقال شدت جریان لازم را نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد میشود و اپل برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، قدرت آیفون ها را کاهش میدهد.

این اقدام با بروزرسانی iOS 12.1 اپل شامل حال آیفون ها شده و برای اینکه میزان انرژی لازم توسط دستگاه به چند سیکل مختلف تقسیم شود، قدرت پردازنده گلوگاه میشود که نتیجه این کار، کاهش 80 درصدی خاموش شدن های ناگهانی در آیفون 6 بود که اپل در آن زمان اعلام کرد اما این روش باعث کاهش سرعت آیفون های قدیمی نیز میشود. اپل سیستم مدیریت عملکرد را بروزرسانی های بعدی iOS حفظ کرد و بعد با گزارشات مبنی بر مشکل در باتری آیفون پس از بروزرسانی های جدید، برنامه تعویض باتری این مدل را اجرا کرد.

iphone-x-Teardown

صحبت های فوق در مورد نسل های قبلی آیفون های اپل بود و وقتی پای نسل های جدیدتر در میان باشد، اپل معتقد است که آیفون 8 به بعد به سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته تری مجهز هستند و سیستم مدیریت عملکرد تاثیر کمتر و تقریبا نامحسوسی را بر روی این مدل ها میگذارد. اما چیزی که اپل از اشتراک گذاری آن با کاربران خود اجتناب کرده این است که باتری آیفون های جدید هم به مرور زمان ضعیف تر میشوند. اکنون که یک سال از عمر آیفون 8، 8 پلاس و آیفون ایکس میگذرد مشخص شده اپل صحبت خود را در این مورد در صفحه پشتیبانی سایت خود تغییر داده است.

جهت یادآوری باید گفت که گلوگاه کردن پردازنده آیفون ها توسط اپل با بروزرسانی های جدید نرم افزاری عکس العمل های زیادی را برای کوپرتینویی ها به دنبال داشت و حتی شکایات متعددی نیز از کمپانی صورت گرفت که باعث شد تیم کوک ضمن عذرخواهی از کاربران، برنامه تعویض باتری آیفون های قدیمی تر را با قیمت 29 دلار اعلام کند که نسبت به قیمت 79 دلاری اصلی، تخفیف 63 درصدی را لحاظ کرد. بعد از عرضه آیفون های 10 اس، 10 اس مکس و 10 آر اپل قوانین زیادی از جمله بیمه و شرایط تعویض باتری آیفون ها را تغییر داد به طوری که از ابتدای ژانویه 2019، برای آیفون های 6 به بعد دیگر برنامه تعویض باتری به قیمت 29 دلار اجرایی نخواهد شد. این کار از تاریخ مذکور به بعد برای آیفون های قدیمی تر 49 دلار هزینه خواهد داشت و آیفون ایکس و مدل های بالاتر 69 دلار هزینه برای تعویض باتری خارج از گارانتی خواهند داشت.

به هر حال، بعد از نصب بروزرسانی iOS 12.1، گلوگاه پردازنده شامل حال آیفون های 2017 اپل نیز خواهد شد و تاثیر بر روی عملکرد این مدل ها، کم یا زیاد اعمال خواهد شد. باید دید آیا مشکلاتی مانند خاموش شدن، ریبوت شدن یا فریز شدن های ناگهانی گریبان این آیفون ها را نیز خواهد گرفت یا خیر. که در صورت بروز چنین اتفاقی، مطمئنا شاهد سیل جدید انتقادات علیه اپل خواهیم بود.