هشدار جدید پلیس فتا: مراقب سایت‌های شرط‌بندی باشید
1 min read

هشدار جدید پلیس فتا: مراقب سایت‌های شرط‌بندی باشید

تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا اعلام کرده است که فعالیت تعدادی از سایت‌های شرط‌بندی و قمار کلاهبرداری است. او ضمن هشدار گفته است که بیشترین مخاطب این سایت‌های افراد نوجوان و عموماً کم سنی هستند ک با پیشنهادهای اغوا کننده به آنها جذب شده‌اند. کاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت:

شاکیان که اکثرا نوجوانان و افراد کم سن و سال بودند در تحقیقات اعلام کردند که با تبلیغات اغواکننده و پیشنهادات چشمگیر و واهی برخی سایت‌های شرط‌بندی در فضای مجازی عضو این سایت‌ها شده و پس از عضویت و شرکت در بازی‌های شرط‌بندی، باخت یک میلیارد و 80 میلیون ریالی در مقابل رقبای مجازی خود داشتند.

رئیس پلیس فتا اعلام کرد که پس از بررسی پرونده مشخص شده هیچکدام از این سایت‌ها داخلی نبوده و طراح و مدیر آن‌ها در خارج از کشور فعالیت می‌کنند. او نبود مرز جغرافیایی در فضای مجازی را دلیل این دانست که مدیران سایت‌های این چنینی برای رسیدن به اهداف سوء خود دست به این حرکات زده و از کاربران کلاهبرداری می‌کنند. کاظمی البته در خصوص یک روش دیگر کلاهبرداری نیز هشدار داد که با استفاده از ربات‌های هدایت‌کننده میسر می‌شود. او گفت:

کلاهبرداری با ربات هدایت‌کننده به صفحات شبیه‌سازی شده بانک‌ها نیز از جمله ترفند دیگر کلاهبرداران در فضای مجازی است. بر اساس پرونده‌های واصله متهمین ابتدا اقدام به تهیه ربات یا اپلیکیشن ارائه دهنده خدمات از جمله افزایش فالوور، دوست‌یاب، صیغه‌یاب، ردیاب، دوربین‌ لخت‌کن و غیره کرده به نحوی که پس از نصب برنامه به منظور فعال‌سازی اپلیکشین درخواست واریز مبلغ ناچیزی در حدود 20 هزار ریال می‌کند.

در ادامه کار متهمان، کاربران رابه صفحات فیشینگ ارجاع داده و در شرایطی که ربات‌ها راه‌انداز عموماً به درگاه بانکی متصل نیستند، رمز و اطلاعات کارت کاربر از او گرفته می‌شود و در همه موارد پیامی با محتوای تراکنش ناموفق برای کاربر ارسال می‌شود. کاظمی اشاره کرد که دربسیاری از موارد، مجرمین با تبلیغ ربات یا اپلیکیشن‌های جعلی خود در کانال‌های پربازدید تلگرام و اینستاگرام برنامه مورد نظر خود را در معرض دید افراد قرار می‌دهند و زمینه‌های آغاز کلاهبرداری را برای خود فراهم می‌کنند.