اینتل با زئون های جدید E-2100 و Cascade Lake به رقابت با AMD رفت
1 min read

اینتل با زئون های جدید E-2100 و Cascade Lake به رقابت با AMD رفت

پردازنده های اینتل زئون، به چند دسته بندی مجزا تقسیم شده و با قیمت گذاری های متفاوت، کاربران به نسبت عملکرد خود از پردازنده های Xeon انتخاب می کنند. این شرکت به تازگی پردازنده های سری Xeon E-2100 را برای شرکت و سازمان های کوچک و متوسط معرفی کرده است. منظور از شرکت های کوچک و متوسط، سرورهای Entry-Level است. سری جدید پردازنده های زئون E-2100 و دور دوم پردازنده های زئون در بخش هوش مصنوعی، باکد رمز Cascade Lake راهی بازار خواهند شد.

یکی از بخش های مهم این پلتفرم، Intel SGX است که گزینه های امنیتی بسیار پیشرفته ای را ارائه میدهد. اینبار اینتل هم مانند ای ام دی، به مقایسه سری جدید پردازنده های Xeon E-2100 با CPUهای رقیب پرداخته است. از آنجایی که کاربرد این محصولات در کلاس سرور تعریف شده است، پارامترهایی مانند هوش مصنوعی، شبکه عصبی، یادگیری عمیق، سرویس های ابری و … به طور خاص در این خانواده برجسته شده اند. در ادامه شاهد برتری های سری E-2100 به نسبت محصولات مشابه از AMD و حتی مدل های پیشین اینتل خواهیم بود:

  • Linpack تا 1.21 برابر بیش از Intel Xeon Scalable 8180 و تا 3.4 برابر بیش از AMD EPYC 7601
  • Stream Triad تا 1.83 برابر بیش از Intel Scalable 8180 و تا 1.3 برابر بیش از AMD EPYC 7601
  • یادگیری عمیق و هوش مصنوعی (AI/Deep Learning) بر اساس معیار تصویر بر 2 ثانیه نیز تا 17 برابر سریع تر

استفاده اینتل از لایه های امنیت فعال سخت افزاری، افزایش بهره وری در کنکاش شبکه عصبی به منظور یادگیری عمیق، رندر و تحلیل تصاویر از گیت های متعدد، امکان تطابق بالا و در نهایت توان حرارتی مناسب، Cascade Lake های جدید را به رقبای جدی EPYCهای AMD مبدل خواهد کرد. Cascade Lake ها در هر سیلیکون می توانند به 48 هسته منطقی دست یافته و از 12 کانال DDR4 پشتیبانی نمایند. پردازنده های زئون Cascade Lake در اوایل سال 2019 به طور فراگیر راهی بازار خواهند شد.