قابلیت مالتی تسکینگ در اندروید Q با اجرای همزمان بدون وقفه خواهد بود
1 min read

قابلیت مالتی تسکینگ در اندروید Q با اجرای همزمان بدون وقفه خواهد بود

قابلیت Multi-window (نمایش همزمان پنجره‌های چند برنامه) در اندروید اولین بار همزمان با اندروید نوگا ارائه شد. اما پس از آن گوگل با اعمال تغییرات، حالت‎‌های متنوعی از اجرای چند پنجره‌ای را فراهم کرد و حالا در سه حالت متفاوت قابل اجرا می‌باشد: حالت تقسیم کردن صفحه نمایش به دو قسمت برای دو برنامه، به شکل انتخابی و تصویر در تصویر (که البته برای گوشی‌های با سیستم عامل اندروید ارویو در دسترس است).

البته امکان تقسیم صفحه‌نمایش به دو قسمت که از قبل وجود داشت، یک محدودیت بسیار آزار دهنده دارد. زمانیکه صفحه‌نمایش شما در آن حد بزرگ باشد که بتوانید و بخواهید دو برنامه را به طور همزمان در این حالت باز کنید، نمی‌توانید این دو برنامه را به طور همزمان اجرا کنید. زمانیکه دو برنامه به این حالت باز می‌شوند، تنها یکی از آنها در یک زمان فعال خواهید بود و برنامه دیگر متوقف می‌شود. کاربران باید به طور دستی به برنامه‌ای که قصد دارند فعال باشد، سوئیچ کنند. در واقع امکان این وجود ندارد که دو برنامه همزمان فعال باشند.

در حالیکه گوگل توصیه‌های خود را برای اجرای بهتر این قابلیت ارائه داده است، با این حال تعدادی بسیار زیادی از اپلیکیشن‌ها عملکرد درستی در حالت توقف ندارند و به عنوان مثال پس از بیرون آمدن از این حالت ویدئوها متوقف شده و پیام‌رسان‌ها پیام را دریافت نمی‌کنند و به‌روزرسانی نمی‌شوند. اما این رویه قرار است که تغییر کند. به لطف پشتیبانی اخیر اندروید از گوشی‌های هوشمند تاشو، گوگل قابلیت جدید معرفی کرده است که “multi-resume” نام دارد. این ویژگی قرار است که در اندروید Q نیز طراحی شود.

Multi-Resume چیست؟

Multi-Resume این امکان را برای چند اپلیکیشن فراهم می‌کند که به طور همزمان باز شوند و در یک زمان هم اجرا شوند (هیچکدام از برنامه‌ها متوقف نشود). گوگل حالا به تمام توسعه دهندگان اپ این اجازه را می‌دهد که برنامه‌های آنها در حالت مالتی ویندو اکتیو باشد. سامسونگ در حال حاضر این امکان را با نام “MultiStar” عرضه کرده است، اما حالا قرار است که به صورت پیش‌فرض در اندروید ارائه شود.

از آنجاییکه اندروید پای تازه برای برخی از دستگاه‌ها منتشر شده است و از طرفی برنامه‌ها نسخه‌های سازگار با این اندروید را منتشر نکرده‌اند. از این رو، ابتدا باید نسخه اندروید و برنامه‌های سازگار با آن فراگیر شود و بعد در انتظار قابلیت multi-resume در گوشی‌ها باشیم.