مجهول اما خطرناک برای اینتل؛ AMD Ryzen 7 3700U
1 min read

مجهول اما خطرناک برای اینتل؛ AMD Ryzen 7 3700U

شرکت AMD این روزها سرگرم کارهای نهایی بر روی پلتفرم های 7 نانومتری خود با ریز معماری 7 نانومتری است؛ هر چند که در ابتدا این لیتوگرافی تنها با CPUهای EPYC عرضه می گردد، اما به تازگی اطلاعاتی از چند پایگاه داده منتشر شده است که نشان می دهد این شرکت برنامه ی گسترده ای برای CPUهای مبتنی بر معماری ZEN 2 دارد.

این اطلاعات از منابعی مانند UserBenchmark منتشر شده و پردازنده AMD Ryzen 7 3700U را نشان می دهند. یک محصول کلاس نوت بوک که البته با پسوند U، مانند مدل های مشابه از اینتل، نشان می دهد که در درسته مدل های فوق کم مصرف قرار می گیرد. Ryzen 3700U با شناسه فنی ZM370SC4T4MFG_38/22_Y، جایگزین مدل 2700U کنونی است.

فرکانس پایه در این CPU برابر با 2.2 گیگاهرتز بوده و فرکانس افزایشی نیز تا 3.8 گیگاهرتز اوج خواهد گرفت. برخی از مشخصات فنی آن، تفاوت چندانی با 2700U ندارند. 4 هسته و 8 رشته پردازشی، از جمله دیگر ویژگی های مهم آن به شمار می روند. کد معماری این پردازنده با نام Picasso ثبت شده است. پیشبینی می شود که گرافیک داخلی آن نیز Vega 10 است. این محصول رقیب اصلی پردازنده های سری فوق کم مصرف اینتل است که از سوی دیگر در حال تهدید با معماری ARM هستند!

اما مسئله ای که در این میان مطرح است، این است که کد رمز Picasso برای اولین بار در سپتامبر 2017 به گوش رسید؛ در نتیجه این احتمال وجود دارد که این معماری و محصولاتش تنها مدل های بهبود یافته Raven Ridge در لیتوگرافی 12 نانومتری باشند. همچنین از آنجایی که برای معرفی و حتی درز اطلاعات یک CPU با لیتوگرافی 7 نانومتر، آن هم در دسته بندی لپ تاپ، بسیار زود است، این احتمال وجود دارد که AMD Ryzen 7 3700U به واقع یک پردازنده 12 نانومتری باشد. به هر حال تا ارائه اطلاعات رسمی، مجبور به صبر و انتظار هستیم!