چرا خرید گوشی محدود به یک کدملی شده است؟
1 min read

چرا خرید گوشی محدود به یک کدملی شده است؟

اخیراً گزارش شده است رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ضوابط جدیدی برای خرید و فروش گوشی‌های وارداتی مقرر کرده است، که طی آن فروشندگان موبایل برای تحویل گوشی به خریداران از آنها درخواست کد ملی می‎کنند و هر کاربر با کد ملی خود تنها مجاز به خرید یک گوشی است. براین اساس اطلاعات کارت بانکی و کارت ملی خریدار باید منطبق باشد و گوشی جلوی خریدار باز شده و در سامانه همتا ثبت شود. حمیدرضا دهقانی‌نیا، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است که صنف تلفن همراه بر مبنای آنکه سازمان حمایت مصرف کنندگان مقرر کرده بود کلیه فرایند توزیع گوشی از زمان ورود به کشور تا رسیدن به دست مصرف کننده، پیگیری شود، تصمیم بر فروش گوشی با یک کد ملی گرفته شد. او افزود:

خرید گوشی با کد ملی در راستای تنظیم و کنترل بازار مصرف کننده است و باعث می‌شود که برای مثال یک نفر امکان خرید 100 گوشی موبایل را نداشته باشد که بخواهد آن را احتکار کرده و چند ماه بعد، گران‌تر از قیمت اولیه بفروشد. صنف تلفن همراه با اجرای این تصمیم، قصد کنترل در بازار را داشته تا افراد نخواهند پول خود را تبدیل به سرمایه ای مانند گوشی موبایل کنند.

سخنگوی طرح رجیستری ضمن اشاره به این موضوع که این فروشندگان‌اند که باید در قبال پیگیری دستگاه‌های ناظر پاسخگو باشند، افزود این تصمیم (فروش یک گوشی به ازای یک کد ملی) از سوی واردکنندگان و توزیع‌کنندگان گرفته شده و ارتباطی با طرح رجیستری ندارد. فارغ از مرحله خرید، ثبت و فعالسازی گوشی در سامانه رجیستری نیازمند ثبت کد ملی است، اما تصمیمات جدید با طرح رجیستری ارتباط مستقیم ندارد، بلکه ارتباط غیرمستقیم در حوزه تنظیم بازار دارد که اختیار آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کننده است.

دهقانی‌نیا معتقد است که این تصمیم محدودیتی در خرید گوشی ایجاد نمی‌کند، بلکع تنها اقدامی در جهت شفاف‌سازی بازار است و سامانه رجیستری تلفن‌همراه هم محدودتی بابت خرید ندارد و همه گوشی‌هایی که به طور قانونی وارد کشور شده باشند، می‌توانند در سامانه همتا فعال شوند.