با گردشگری فضایی و حفاری ماه، فاصله چندانی با تحقق داستان‌های علمی تخیلی وجود ندارد
1 min read

با گردشگری فضایی و حفاری ماه، فاصله چندانی با تحقق داستان‌های علمی تخیلی وجود ندارد

"جایی که ما در شروع این قرن هستیم، جایی است که پیشتازان فضا (مجموعهٔ علمی-تخیلی تلویزیونی آمریکایی که نخستین فصل آن بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ ساخته شده‌است) ‌آغاز می‌شود". جمله ای که توسط Alan Stern، محقق ناسا و یکی از طراحان عملیات جدید افق پلوتون گفته شد.

در دورانی که داستان‌هایی برگرفته از تخیلات علمی پشت سر هم در حال تبدیل به واقعیت ساده هستند، Stern می‌گوید حفاری ماه و گردشگری فضایی در همین نزدیکی‌ها هستند. همانطور که نفوذ به فضا در‌حال پیشرفت است، به گفته Stern، حفاری ماه‌ یکی از اولین کاربرد‌‌های تجارت پرشور صنعت فضایی ما خواهد بود.

به گفته Stern، پلاتین و سایر مواد کم ‌یابی که ما برای پیدا کردن آن‌ها مجبور به چاک دادن زمین هستیم به وفور در ماه پیدا می شوند. حفاری ماه شاید یکی از اولین نتایج صنعت جدید فضایی باشد؛ اما مسلما تنها دست‌ آورد در این زمینه نمی باشد.

Stern می‌گوید که آن‌ها در حال فکر در مورد دهه آینده عملیات‌های فضایی هستند و این مسئله که دسترسی به فضا هم اکنون یه امر نادر به حساب می‌آید، تغییر خواهد کرد؛ البته گردشگری فضایی قبلا مدتی در حال انجام بوده‌است، و اولین‌ بار در سال 1990 آغاز شد و Helen Sharman به پایگاه فضایی روسیه سفر کرد. اما Stern می‌گوید که آن در سال آینده به صورت جدی آغاز خواهد شد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا سال 2029 حداقل یک پرواز گردشگری فضایی در روز انجام شود.

Stern به هزینه‌ها و زمان‌بندی این طرح اشاره کرد و گفت که با استفاده از فناوری های جدید، هزینه سفر‌ها بسیار کمتر خواهد شد. وی همچنین درباره زمان مورد نیاز سفر نیز گفت: "من نمی خواهم هر هفته یک پرواز ببینم، حتی نمی‌خواهم هر روز یک پرواز ببینم، بلکه ما باید هر یک ساعت یک پرواز انجام دهیم و همچنین باید قادر شویم تا زمان هر سفر را به 45 دقیقه کاهش دهیم."