میزان استفاده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی در طول روز چه میزان است؟
1 min read

میزان استفاده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی در طول روز چه میزان است؟

فرقی ندارد 15 ساله باشید یا 55 ساله، حالا شبکه‌های اجتماعی به جزء لاینفک زندگی‌های ما تبدیل شده‌اند و گاهاً آنقدر ما درگیر خود و گوشی‌های هوشمندمان کرده‌اند که از زندگی واقعی و اطرافیانمان غافل می‌شویم. این روزها دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که از سرگرمی‌های پیش از ورود گوشی‌های هوشمند به زندگی‌ها لذت ببرد و با انتخاب خود وارد بازی شبکه‌های اجتماعی نشده باشد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که روزانه چند ساعت از وقت خود را صرف دنیای اینترنت می‌کنید؟ در مقابل چند ساعت و اصلاً چند دقیقه را به مطالعه اختصاص می‌دهید؟

مرکز آمار ایران، اخیراً طرحی را تحت عنوان "آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوارها" را با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و رفتارهای خانوارهای کشور و استفاده از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور در سال 1396 در سطح کشور، در نقاط شهری و روستایی برای افراد 15 ساله و بیشتر آغاز کرده است. طبق نتایج این طرح و گزارش خبرگزاری ایسنا، میزان استفاده افراد 15 سال به بالا در شبکه‌های اجتماعی در سال 1396 در حدود 1 ساعت و 4 دقیقه در هر روز بوده است. نتایج جالب دیگری هم از این آمار در سال 96 بدست آمده که در ادامه آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

مطالعه کتاب: حدود 58 درصد از افراد 15 سال به بالا و عموماً باسواد در طی سال قبل از آمارگیری، کتاب غیردرسی مطالعه کرده‌اند. سرانه مطالعه کتاب غیردرسی این افراد در حدود 7 ساعت و 64 دقیقه در طول ماه (در ماه 30 روزه به طور میانگین روزی 15 دقیقه) بوده است که از این میزان، مطالعه قران و ادعیه 3 ساعت و 7 دقیقه بوده است.

مطالعه روزنامه: طبق این آمار 29.9 درصد از افراد 15 سال به بالای این آمار در ماه قبل از آمارگیری روزنامه مطالعه کرده‌اند و سرانه مطالعه روزنامه افراد این آمار 1 ساعت و 27 دقیقه در ماه (3 دقیقه در روز) بوده است.

تماشای تلویزیون: جالب است که براساس این آمار افراد 15 سال به بالا روزانه 4 ساعت و 52 دقیقه در روز را به تماشای برنامه‌های تلویزیون ایران اختصاص داده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی: همانطور که پیش‌تر عنوان شد این افراد 1 ساعت و 4 دقیقه در روز را سرگرم شبکه‌های اجتماعی هستند.

ورزش: در حدود 51.1 درصد از افراد 15 سال به بالا اعلام کرده‌اند که ورزش می‌کنند و سرانه ورزش آنها در طول روز 27 دقیقه بوده است.

مصرف شیر و نوشابه: 78.9 درصد از افراد شرکت‌کننده در این آمارگیری در هفته شیر مصرف کرده‌اند و سرانه هفتگی مصرف آن 3.7 لیوان بوده است. در مقابل 54.7 درصد از آنها در هفته نوشابه مصرف کرده‌اند که سرانه هفتگی آن 1.7 لیوان بوده است.

شما در طول روز چه زمانی را صرف انجام کارهای بالا می‌کنید؟