اختصاصی: نشت نور در تلویزیون و مانیتورها، دلایل و راه حل های جلوگیری
1 min read

اختصاصی: نشت نور در تلویزیون و مانیتورها، دلایل و راه حل های جلوگیری

دوستان و همراهان سخت افزار، با یکی دیگر از برنامه های آموزشی و راهکار از وب سایت سخت افزار با شما هستیم. اینبار به سراغ یک مسئله حائز اهمیت در تلویزیون و مانیتور های LCD/LED خواهیم رفت. همانطور که می دانید، این روزها با قیمت های بسیار بالای این محصولات در بازار ایران روبرو هستیم که در نتیجه جلوگیری از بروز مشکلات فنی احتمالی و آشنایی به منظور برطرف کردن آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب به مسئله "نشت نور" (Light leak) در تلویزیون ها خواهیم پرداخت. در پایان نیز می توانید در صورت داشتن هر گونه پرسش، آن را با ما در میان گذاشته تا پاسخ های لازم ارائه گردد.

نشت نور چیست؟

نشت نور در پنل تلویزیون و یا مانیتورهای LCD/LED یک مسئله مهم و موثر در تولید تصویر نهایی است که متاسفانه گاها بسیار نگران کننده بوده و لذت استفاده از یک تصویر کامل را از میان می برد. نشت نور شامل هاله هایی نورانی است که در بخش هایی از پنل (صفحه تلویزیون یا مانیتور) دیده می شود. نشت نور عمدتا در تصاویر تاریک نمای بیشتری داشته و بر روی کاهش کیفیت "کنتراست" تلویزیون نیز موثر است.

دلایل متعددی در نشت نور موثر هستند اما بهتر است تا ابتدا به سراغ نشان های آن برویم. هاله های روشنی که در یک و یا چند نقطه از تلویزیون دیده می شوند، به واقع همان نشانه های نشت نور هستند. چرا به این اتفاق نشت نور گفته می شود؟ تمامی تلویزیون های LCD/LED دارای یک بخش Back Light هستند که وظیفه تامین نور "کریستال مایع" را بر عهده دارد. در حال حاضر 2 نمونه Back Light متفاوت را در صنعت تلویزیون شاهد هستیم که یکی با نام Edge و دیگر Full Array نام دارد.

در مدل های Edge تنها اطراف تلویزیون دارای دیودهای LED بوده و تمام نور صفحه این قسمتها تامین می گردد. اما در مدل های Full Array که البته بیشتر تلویزیون ها به این شیوه تولید می شوند، تمامی بخش های پشت پنل دارای دیودهای LED هستند. برای آشنایی بیشتر با سیستم نوردهی تلویزیون های جدید، به این مطلب مراجعه کرده و به صورت تصویری از این بخش مطلع شوید. به هر حال امروزه نیز سیستم هایی طراحی شده است که شدت نور بالایی را در مدل های مبتنی بر Edge ارائه می ده؛ با این وجود Full Array کم نقص ترین سیستم نور دهی تلویزیون ها است.

دلایل نشت نور چیست؟

هاله های سفید و یا رنگی که در پنل های تلویزیونی به وجود می آیند، به چند علت خاص و شناخته شده روی خواهند داد. یکی از نخستین دلایلی که هاله های نشت نور در تلویزیون ها اتفاق می افتد، کیفیت پایین متریال های پنل اصلی تلویزیون است. پنل های LCD دارای چندین لایه از جمله کریستال مایع، پخش کننده نور و لایه ترکیبی محافظ هستند. عدم استفاده از متریال های گران قیمت و برتر، و به جای آن تولید سطحی پنل با متریال های ارزان قیمت، مهمترین علت ایجاد نشت نور است.

درست به همین علت است که نشت نور در برخی از تلویزیون های ارزان قیمت به مراتب بیشتر از مدل های High-End است. دومین دلیل نشت نور، از دست دادن کارایی صفحات کریستال مایع و پخش کننده است که درست در پشت سر یکدیگر قرار گرفته اند. با گذشت زمان، این 2 صفحه کیفیت و کارایی خود را از دست داده و لکه های نشت نور در LCD ها نمایان می گردد.

از آنجایی که تغییر و شدت نور در دیودهای LED به طور مستقیم به تولید هاله های نشت نور وابسته است، سازندگان نظارت دقیقی بر روی این قسمت اعمال کرده و حتی مبدل های DC-DC و DC-AC نیز در آنها مورد استفاده قرار می گیرد. کنترل ولتاژ در این مدار به صورت کاملا دیجیتال بوده و سعی می شود تا با افزایش ناگهانی شدت نور، شاهد بالا رفتن نشت نور نباشیم.

راه حل های جلوگیری از نشت نور

به واقع بسیاری از تلویزیون ها ارزان و میان قیمت دارای نشت نور در فضاهای تاریک بوده و کنتراست آنها تعریفی ندارد؛ اما با ارائه راهکارهایی می توان از بروز آن جلوگیری کرد. زمانی که یک تلویزیون جدید را خریداری کرده اید، با نمایش یک صفحه تاریک ساده، می توانید از میزان شدت نور تلویزیون خود آگاه شوید. اما همانطور که گفته شد، نشت نور افزون بر آنکه در برخی از تلویزیون ها به صورت غریزی وجود دارد، در برخی موارد نیز در بلند مدت به وجود می آید.

از جمله مهمترین دلایلی که می توان در این مورد بدان اشاره کرد، افزایش نور Back Light از طریق تنظیمات تلویزیون است. بدین صورت که با افزایش شدت نور تلویزیون از منوی تنظیمات، فیلترهای نور و کریستال پس از مدتی بخشی از خاصیت خود را دست داده و شاهد نشست نور بیشتر در پنل هستیم. به طور کلی افزایش شدت نور در پنل های تلویزیونی به خودی خود باعث افزایش هاله های نورانی و کاهش سطح کنتراست می گردد.

حتی در برخی از موارد به منظور جلوگیری از تبعات نشت نور، اقدام به کاهش نور پس زمینه می کنند. به هر حال کیفیت پنل در نشت نور حرف اول را می زند. سپس مراقبت و تنظیماتی که ما برای تلویزیون ها مشخص می کنیم، میزان و وجود نشت نور را تعیین خواهند کرد. امیدواریم این مطلب نیز مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.