بسته‌های اینترنت بدون دسترسی به اینستاگرام به زودی عرضه خواهند شد
1 min read

بسته‌های اینترنت بدون دسترسی به اینستاگرام به زودی عرضه خواهند شد

همزمان با فیلترینگ تلگرام، اخباری مبنی بر مسدود شدن دیگر شبکه اجتماعی محبوب کاربران ایرانی یعنی اینستاگرام به گوش می‌رسید. با وجود اینکه این موضوع تا امروز محقق نشده است، اما راهکارهای گوناگون و گاهاً عجیبی برای محدود کردن دسترسی کاربران به این شبکه همواره ارائه می‌شود. در جدیدترین آنها، حالا گفته شده است که نوع جدیدی از بسته‌های اینترنتی برای کاربران عرضه خواهد شد که اجازه دسترسی آنها به اینستاگرام را نمی‌دهد.

سید جمال هادیان، رئیس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتی ساعات پیش با انتشار عکسی از یک نامه "خیلی محرمانه فوری" در رابطه با نوع جدید بسته‌های اینترنتی اطلاع‌رسانی کرد. هادیان در حساب توئیتر خود با انتشار عکس مربوطه گفت:

درباره نامه زیر پرسیده‌اید. این نامه محرمانگی ندارد و به صادر کننده تذکر داده شده. ماجرا به ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی بازمی‌گردد. ارتباطی با فیلتر هم ندارد. خواسته‌اند که این امکان فراهم گردد تا اگر خانواده‌ای بسته اینترنتی بدون اینستاگرام بخواهد، امکانش فراهم باشد #گزارش_به_مردم

در نامه‌ای که امضای حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در انتهای آن به چشم می‌خورد، آمده است:

با عنایت به ضرورت صیانت از فرهنگ اسلامی-ایرانی، حفاظت از حریم خانواده‌ها و حمایت از محتوای داخلی، مقتضی است با قید فوریت ترتیبی اتخاذ نمائید تا بسته‌ها و طرح‌های فروش اینترنت، بدون امکان اتصال و استفاده از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام تهیه و در لیست بسته‌های فروش آن شرکت قرار گیرد.

این نامه به شرکت مخابرات و کلیه شرکت‌های دارنده پروانه MNO، FCP، FWA، Servco و MVNO ارسال شده است و احتمالاً به زودی شاهد حضور این بسته‌ها در لیست بسته‌های پیشنهادی اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خواهیم بود. اما اینکه آیا بسته‌های پیشین همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند یا حفاظت از حریم خانواده‌ها و حمایت از محتوای داخلی به یک اجبار تبدیل می‌شود، سوالیست که در حال حاضر نمی‌توان به آن پاسخ داد.