چگونه و چرا باید شارژ سریع گوشی را غیرفعال کنیم؟
1 min read

چگونه و چرا باید شارژ سریع گوشی را غیرفعال کنیم؟

بدون شک شارژ سریع یکی از جالب‌ترین و مفیدترین فناوری‎های چند سال اخیر دنیای موبایل است. این تکنولوژی اولین بار توسط کوالکام در سال 2013 و تحت عنوان "Quick Charge" معرفی شد و در حال حاضر اکثر سازندگان گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند.

مزیت شارژ سریع تقریباً واضح است. در دنیای سریع امروز اینکه گوشی هوشمند این توانایی را داشته باشد که در یک ساعت یا کمتر به طور کامل شارژ شود، واقعاً کاربردی است. هر چه کمتر گوشی به شارژ باشد، زمان بیشتری در جیب ما (بخوانید در دست ما) خواهد بود. با این حال بد نیست بدانید که شارژ سریع هم مانند خیلی از چیزهای دیگر، مطلقاً خوب نیست و ایراداتی نیز دارد، که برای همه کاربران آشکار نیست.

چرا باید شارژ سریع گوشی را غیرفعال کنیم؟

اول با این موضوع شروع می‌کنیم که اصلاً شارژ سریع چگونه کار می‌کند. تا چند وقت اخیر، سازندگان شارژهای تبلت و گوشی‌ها را با جریان بسیار بالا تولید نمی‌کردند. این کار برای جلوگیری از ریسک آسیب‌پذیری باتری که باعث خراب شدن گوشی و حتی آتش‌سوزی می‌شد، انجام می‌گرفت. شارژر سریع اگرچه محدودیت ولتاژ یا جریان را برای شارژ در زمان‌های کوتاه‌تر، افزایش می‌دهد، این تکنولوژی باعث هیچ آسیب جدی به گوشی نمی‌شود. با این حال این فناوری در طولانی مدت چندان به نفع دستگاه عمل نمی‌کند.

#1 قبل از هر چیز، باتری لیتیوم – یونی در درون دستگاه اگر همیشه از قابلیت شارژ سریع استفاده کنید، سریع‌تر تخریب می‌شود. در نظر گرفتن این نکته برای کسانی که عقیده دارند باید چند سال متوالی از گوشی خود استفاده کنند، بسیار مهم است.

#2 علاوه‌براین، مشکل دیگر گرم شدن دستگاه است. از آنجاییکه شارژ سریع انرژی زیادی را در زمان کمتر به دستگاه شما منتقل می‌کند، این احتمال وجود دارد که آسیب سخت‌افزاری به دستگاه وارد شود. البته اگر شما دستگاه خود را در یک جای خنک و با فضای جوی مناسب به شارژ می‌زنید، نباید نگرانی از بابت این موضوع به خود راه دهید. با این حال، تصور کنید که در هنگام چنین عملیاتی، شما مشغول بازی با گوشی خود هستید یا آن را در یک محیط گرم (درون قاب ضخیم) قرار داده‌اید.

#3 و دلیل آخر، ما معمولاً گوشی‌های خود را آخر شب، قبل از خواب به شارژ می‌زنیم. چه اتفاقی می‌افتد اگر باتری 2 ساعت زودتر از زمان معمول 100 درصد شارژ شود و شما خواب باشید؟ بنابراین اگر واقعاً برای شما طول عمر باتری گوشی مهم است، بهتر است یاد بگیرید که چگونه شارژ سریع آن غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن شارژ سریع گوشی

راه‌حل اول: تنظیمات گوشی را چک کنید

راه بدون دردسر و سریع برای غیرفعال کردن شارژ سریع از منوی تنظیمات است. بسیاری از سازندگان امکان فعال و غیرفعال کردن آن را در گوشی قرار داده‌اند و در بیشتر مواقع در منوی باتری وجود دارد.

به عنوان مثال، اگر دستگاه شما سامسونگ است، باید این مسیر را دنبال کنید، Settings -> Device Maintenance -> Battery. سپس گزینه منوی سه نقطه در قسمت بالا، سمت راست را انتخاب و گزینه Advanced Settings را بزنید. گزینه Fast Cable Charging مربوط به شارژ سریع است که با غیرفعال کردن آن، گوشی در حالت غیرسریع شارژ خواهد شد. البته اگر پیدا کردن این گزینه به این روش سخت است، در منوی جستجوی بالای Settings می‌توانید، fast charging را تایپ کنید تا به این منو دسترسی پیدا کنید.

اگر چنین گزینه برای دستگاه شما وجود ندارد، نگران نباشید، ما راه‌های دیگری هم به شما پیشنهاد خواهیم داد.

راه‌حل دوم: استفاده از شارژر معمولی

اگر شارژرهای معمولی از دستگاه‌های قدیمی را در اختیار دارید، حداقل برای زمانیکه قصد دارید گوشی خود را در زمان خواب به شارژ بزنید، از آنها استفاده کنید. اما اگر نمی‌دانید شارژ قدیمی‌تر شما هم سریع است یا نه، تکلیف چیست؟

معمولاً بر روی شارژهای سریع کلماتی مانند Fast Charge، Dash Charge یا Adaptive Fast Charging نوشته شده است. اگر بر روی شارژ قدیمی‌تان این کلمات وجود ندارد، با خیال راحت از آن استفاده کنید. اما با این حال، با نگاهی به ولتاژ و جریان شارژر می‌توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید. معمولاً ولتاژ 5 ولت یا کمتر و جریان زیر 2 آمپر به عنوان شارژ معمولی در نظر گرفته می‌شود.

راه‌حل سوم: استفاده از لپ‌تاپ، کامپیوتر و یا کنسول

در نهایت اگر موفق نشدید از روش‌های بالا شارژ سریع گوشی را غیرفعال کنید، می‌توانید از هر دستگای که کابل شارژ گوشی به آن وصل می‌شود، برای شارژ کردن باتری آن استفاده کنید. لپ‌تاپ، کامپیوتر دسکتاپ، اکس‌باکس و پلی‌استیشن همه گزینه‌های قابل قبولی هستند، چرا که معمولاً هیچکدام از آنها پورت‌هایی با توان بالا ندارند.