دلیل خرابی کارت گرافیک های NVIDIA RTX روشن شد!
1 min read

دلیل خرابی کارت گرافیک های NVIDIA RTX روشن شد!

داستان خرابی کارت گرافیک های RTX 2080 Ti از شرکت انویدیا را به خاطر دارید؟ داستان از آنجایی آغاز شد که برخی از کاربران گزارش هایی مبنی خرابی کارت گرافیک خود در انجمن های سخت افزاری و البته انجمن پشتیبانی "انویدیا" را مطرح کردند. کرش، صفحه آبی و حتی خاموش شدن کامل کارت گرافیک، از جمله مشکلاتی بود که این دسته از کاربران با کارت گرافیک های خود تجربه کرده بودند.

البته این مشکلات عمدتا گریبانگیر کارت گرافیک های "رفرنس و FE" از انویدیا را گرفته بود؛ به هر حال در مواردی شاهد شکایاتی بودیم که مربوط به کارت گرافیک سفارشی بود. در ادامه، انویدیا ضمن اعلام این مطلب که کاربرانی که دچار مشکل شده اند چندان زیاد نبوده و به دلیل پخش مشکل خود در چندین انجمن چنین به نظر رسیده است که تعداد آنها زیاد است، گفت:

(( NVIDIA، به تازگی تائید کرده است که چنین مشکلی در برخی از توزیع های GeForce RTX 2080 Ti وجود دارد که عملا به بخش تولید باز می گردد. به گفته انویدیا، پس از بررسی های تکمیلی متوجه شدیم که این ایراد به برخی بخش های خط تولید، از جمله بخش کنترل QA باز می گردد. ظاهرا عدم تست برخی از بردهای تولید اولیه، باعث شده است تا مشکلاتی در این زمینه به وجود آید که خوشبختانه تنها به تولیدات اولیه باز می گردد. انویدیا تائید کرده است که بیشترین مدل هایی که با این مشکلات دیده شده اند، سری RTX 2080 Ti Founders Edition خواهند بود؛ با این وجود این شرکت تمامی مدل های دارای ایراد را تعویض کرده و مطمئن است که در سری های دیگر تولید چنین مسئله ای رویت نخواهد شد.))

پس از واکنش های اولیه و فروکش کردن شکایات، این داستان دست کم برای مدتی به فراموشی سپرده شد؛ تا اینکه به تازگی یک مجموعه سخت افزاری، با تجهیزات آزمایشگاهی اقدام به بررسی کارت گرافیک RTX 2080 Ti کرده است تا ریشه این مشکل را در سری کارت گرافیک های اولیه بیابد. شایان ذکر است که تا کنون تنها کارت گرافیک های تولید شده در سری نخست با چنین ایراداتی روبرو بوده و به گفته انویدیا، جلوی آن گرفته خواهد شد.

اگر به خاطر داشته باشید، برخی از اطلاعات و البته شایعات حاکی از آن بودند که تراشه های حافظه GDDR6 به دلایل فنی بیش از حد داغ کرده و این امر باعث بروز مشکلات در کارت گرافیک های RTX 2080 و RTX 2080 Ti شده است. کمی بعد انویدیا قویا این نظریه را رد کرده و حتی چندی از وب سایت هایی که این شایعه را راه انداخته بودند، اعتراف به اشتباه خود کرده اند! اما این پایان داستان نیست، هر چند که این مسئله کاملا با تراشه های GDDR6 مرتبط نیست، اما دست کم تا حدودی به آنها بستگی دارد!

همانطور که گفته شد، RTX 2080 Ti حالا زیر ذره بین آزمایشگاهی رفته و یکی از نمونه های اولیه آن در آزمایشگاهی در کشور آلمان، مورد تحلیل قرار گرفته است. طی این آزمایش، متوجه شده اند که ایرادی عجیب متوجه تراشه های GDDR6 است که البته به دلیل طراحی اشتباه و مهندسی غلط اتفاق افتاده است. داستان از چه قرار است؟ زمانی که کارت گرافیک در برخی بازی ها نیازمند حافظه VRAM زیاد است، برخی از تراشه های GDDR6 به سرعت تا سطح 100 درصد از ظرفیت خود مورد استفاده قرار می گیرند.

در همین حین، متاسفانه 2 عدد از تراشه های VRAM که مابین GPU و مدار PWM قرار دارند، حرارت بالایی را تجربه می کنند. در واقع ماژول های M6 و M7 در این میان قربانی یک طراحی اشتباه شده و به دلیل قرارگیری در محلی اشتباه، بیش از حد گرم خواهند شد. به گفته Micron تراشه های GDDR6 تولید شده توسط این شرکت، تحمل دمای تا 95 درجه سانتی گراد را دارا بوده و احتمالا برای لحظاتی شاهد افزایش دما، بیش از این مقدار هستیم. برخی از کارت گرافیک های Custom که چنین مشکلی را تجربه کرده اند، از خنک کننده های ساده و کوچک استفاده کرده و این نشان می دهد که حتی در زیر مدل هایی با کولر خفنننن هم می تواند چنین مشکلی وجود داشته باشد!

تنها مورد آرام کننده در این میان آن است که کارت گرافیک های معیوب مربوط به تولیدات سری اول بوده و انویدیا به همراه شرکای تجاری خود، این ایراد را در سری بعد از بین برده اند که شما عزیزان می توانید با خیال راحت به خرید کارت گرافیک های RTX اقدام کنید. همچنین هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است که آیا این مسئله به دلایل یاد شده در این مطلب خواهد بود یا خیر.