سال 2018 سال رسوایی های هوش مصنوعی شناخته شد!
1 min read

سال 2018 سال رسوایی های هوش مصنوعی شناخته شد!

همانطور که می دانید این روزها هوش مصنوعی به شدت در حال پیشرفت و توسعه است و در سال گذشته یعنی سال 2018، شاهد هوش مصنوعی در تجهیزات و محصولات مختلفی بوده ایم. در سالی که گذشت شاهد فعالیت های کمپانی های مختلف در زمینه هوش مصنوعی بوده ایم و شرکت ها در این سال سعی کردند تا کاربردهای مختلف هوش مصنوعی را در زمینه های مختلف به تصویر بکشند.

در سال گذشته اتفاقاتی در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفت که اغلب آثار منفی را در رابطه با سیستم های الگوریتمی به تصویر کشید. برای مثال در سال 2018 اولین تصادف مرگبار ماشین های خودران صورت گرفت. از سوی دیگر شاهد رسوایی کمبریج آنالیتیکا و فیسبوک و همچنین خطای فیسبوک در ترویج خشونت میانمار را شاهد بودیم که همه و همه از اثرات منفی هوش مصنوعی و تکنولوژی های الگوریتمی بوده اند. در سمت دیگر ماجرا شاهد همکاری گوگل با پنتاگون در زمینه ی جنگ بوده ایم که ظاهرا ناکام ماند و به دلیل اعتراضات گسترده، گوگل همکاری خود را با پنتاگون در زمینه ی توسعه ی الگوریتم های هوش مصنوعی برای پهبادهای جنگی متوقف کرد. گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی، سال 2018 را سال رسوایی هوش مصنوعی معرفی کردند و هوش مصنوعی را در سال 2018 عامل بسیاری از جنایات بشری دانستند که این موضوع تاسف بار است.

اما نباید فقط به بعد منفی ماجرا نگاه کنیم و باید اشاره کنیم که در کنار تمام رسوایی ها، بهبود هوش مصنوعی و عملکرد آن در یک سال گذشته بسیار چشم گیر بوده است. برای مثال قابلیت تشخیص چهره به صورت رسمی و کاربردی در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گرفت و یکی از سریعترین تکنولوژی های توسعه یافته در سال 2018 معرفی شد. تکنولوژی تشخیص چهره در سال 2018 در زمینه ی شناسایی جایتکاران در یک کنسرت موسیقی، در شناسایی مهمانان در عروسی سلطنتی، در بخش های امنیتی مراکز مختلف سراسر جهان و در ابزارهای دیگر مانند گوشی های هوشمند بسیار کاربردی بوده است.

در واقع باید بگوییم که در کنار تمام مسائل منفی شاهد عملکردهای مثبت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در سال 2018 بوده ایم. در یک سالی که گذشت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوزه ی هوافضا کمک های مهمی به بشر داشته و سیارات فراخورشیدی جدیدی را کشف کرده است. از سوی دیگر هوش مصنوعی در راستای تحقیقات مریخ بسیار نقش مهمی دارد. همچنین شاهد عملکرد بی نظیر هوش مصنوعی و پیشرفت خوب آن در حوزه ی پزشکی و مراقبت های بهداشتی بوده ایم. در واقع هوش مصنوعی در سال گذشته در تشخیص بیماری ها به طور سریع تر و دقیق تر نقش مهمی داشته است. از سوی دیگر باید به سرویس رایگان آموزش هوش مصنوعی گوگل اشاره کنیم که به توسعه ی هوش مصنوعی کمک کرده و نتایج سودمند و الهام بخشی را به ارمغان آورده است.

شایان ذکر است که این موفقیت ها، شکست های بزرگ را از بین نمی برد بلکه پیچیدگی هوش مصنوعی را به تصویر می کشد. یک نکته ی مثبت هوش مصنوعی در یک سال گذشته این بود که هوش مصنوعی در سال 2018 بیشتر در دسترس قرار گرفت و حوزه های مختلف را بهبود بخشید. در واقع می توان گفت که هوش مصنوعی از سال 2018 شروع به تغییر جهان کرد و این تغییرات ادامه خواهد داشت. به طور کلی هوش مصنوعی در زمینه های مختلفی کاربرد دارد و می تواند طیف وسیعی از نیازهای انسان را برطرف کند. هوش مصنوعی یک نیروی جادویی نیست اما یک تکنولوژی کاربردی است که جهان انسان را متحول خواهد کرد و از آنجایی که هر چیزی آثار منفی و مثبت خود را دارد در نتیجه می توان با آثار منفی هوش مصنوعی نیز کنار آمد و آنها را پذیرفت.