ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران : خدانگهدار آیفون؟
1 min read

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران : خدانگهدار آیفون؟

بنابر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران واردات و ثبت تلفن‌های همراه هوشمند به ارزش بالای سیصد یورو به ایران ممنوع اعلام شده است. ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران مستقیما به معنای این است: “خدانگهدار آیفون، سلام میان رده های اندرویدی ” البته که هنوز شاید بتواند مدل های ریفربیشد قدیمی آیفون را با قیمت زیر ۳۰۰ یورو پیدا کرد اما آ … بیاید از بحث دور نشویم!

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو

این انجمن در اطلاعیه‌ای که دیروز یکشنبه (چهاردهم تیر ماه) منتشر کرده، رسما این ممنوعیت را اعلام کرده است. در این اطلاعیه به “محدودیتهای اعمال شده در سقف تخصیص ارز واردات موبایل در سال جاری و ممنوعیت واردات کالای بالای ۳۰۰ یورو در رویه مسافری و تجاری” اشاره شده است.

احتراماً، پیرو نامه ۶۰/۹۱۳۹۰ مورخ ۱۱ تیر ماه ۹۹ که امروز به انجمن رسیده است بنا به تصمیمات جلسات مورخ ۹۹/۴/۲ کارگروه نظارت و تخصیص ارز با توجه به محدودیت­ های اعمال شده در سقف تخصیص ارز واردات موبایل در سال جاری و ممنوعیت واردات کالای بالای ۳۰۰ یورو در رویه مسافری و تجاری، با توجه به مساعدت و حمایت مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت مقرر گردید بازرگانان محترم برای قبض انبار های قبل از ۲۶ خرداد اقدام به دریافت کوتاژ و بروزرسانی فایل ارسالی به انجمن جهت تجمیع و اعلام به آن اداره کل تا روز سه شنبه ۱۷ تیر ماه نمایند.

لذا خواهشمند است در لیست اعلامی قبلی شماره کوتاژ را بارگذاری فرموده و به همراه کپی کوتاژ به ایمیل انجمن ([email protected]) تا روز دوشنبه مورخ ۱۶ تیر ماه ۹۹ ارسال فرمایید.

موبایل های کمی زیر قیمت ۳۰۰ یورو وجود دارند. اکثر این دستگاه ها میان رده هستند یا مثلا نمونه های پرچمدار اقتصادی که البته این قیمت برای بازار چین است و نه بازار جهانی.

البته با حذف تلویحی آیفون از واردات و همچنین عدم حضور پرچمداران اندرویدی، بازار ما جولان‌گاه میان رده های اقتصادی خواهد شد که با این قیمت سرسام آورد یورو و دلار در بازار چیزی زیر ۷ یا ۸ و حتی ۱۰ میلیون تومان نخواهند بود! این یعنی سلام میان رده های گران قیمت اندرویدی!

اگر بخواهیم طبق آمار به بازار نگاه کنیم، به دلیل افسارگسیختگی قیمت دلار در بازار و عدم رشد درآمد مردم؛ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد موبایل های بازار ما بالای ۳۰۰ یورو قیمت دارند. این عدد کمی نیست و خیلی از کاربران دوست دارند که بتوانند یک موبایل با ویژگی های خاص مورد نیاز خود را در بازار تهیه کنند.

با این وجود به نظر می رسد از این به بعد حتی اگر اولین فاکتور محدودکننده یعنی قیمت به ما اجازه خرید مثلا یک آیفون جدید را بدهد اما به دلیل عدم اختصاص ارز برای واردات رسمی آن؛ باید یا قید آن را بزنیم یا مثلا در بازار غیر رسمی به دنبال آن بگردیم. البته اینکه هنوز بحث رجیستری این گوشی ها به چه صورت خواهد بود، مشخص نیست!

هر چند تجربه نشان داده که این محدودیت ها همیشگی نیست اما این ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران زنگ خطر بزرگی است که آینده را برای علاقه‌مندان به فناوری تیره و تار می کند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که آیا هیچ منبع دیگری در کشور “ارز-خوره” ندارد که دنیای موبایل های هوشمند و امثال آن را اینطور نقره داغ می کنند؟

نوشته ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران : خدانگهدار آیفون؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.