فروش سهام MTN در اسنپ در ادامه خروج این شرکت افریقایی از ایران

سهامدار ایرانسل در راستای خروج از بازار خاورمیانه، قصد دارد سهام خود در اپلیکیشن تاکسی آنلاین ایرانی اسنپ را بفروشد. فروش سهام MTN در اسنپ در ادامه خروج این شرکت افریقایی از ایران در حالی اتفاق می افتد که ۴۳ درصد سهام اسنپ در اختیار آن هاست.

فروش سهام MTN در اسنپ

رالف ماپیتا، مدیر مالی گروه MTN که بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه آفریقاست، اظهار کرد: اگرچه اسنپ جایگاه برتر را در بازار تاکسی اینترنتی ایران در اختیار دارد اما MTN سرمایه‌گذاری در این اپلیکیشن را یک کسب و کار غیراصلی می‌بیند. از سوی دیگر شرکت MTN ایرانسل همچنان برای این گروه کلیدی است.

راب شوتر، مدیرعامل شرکت MTN اواخر هفته گذشته اعلام کرد این شرکت قصد دارد از بازار خاورمیانه خارج شده و در بازار آفریقا متمرکز شود. به گفته وی، فضای خاورمیانه پیچیده تر شده و این منطقه سهم کمتری در درآمدهای این گروه پیدا کرده است.

گروه MTN در اسنپ ۴۳ درصد سهم دارد

به گفته مدیرعامل گروه MTN، خروج این شرکت از خاورمیانه تدریجی انجام خواهد شد و در ابتدا زیرمجموعه‌هایش در یمن، افغانستان و سوریه به فروش گذاشته خواهد شد. این بازارها تنها حدود چهار درصد در درآمد ناخالص MTN سهم داشته‌اند. سهم ۴۹ درصدی این شرکت در MTN ایرانسل در مدت سه تا پنج سال آینده فروخته خواهد شد.

مدیرمالی MTN اظهار کرد:

درآمد خدمات ایرانسل یک‌سوم رشد کرده و فروش دیتای این شرکت در سال گذشته در بحبوحه چالش‌های ناشی از کاهش ارزش ارز و تورم بالا، تحریم‌های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، دو برابر شد. خارج کردن درآمد از ایران که دومین بازار بزرگ MTN از نظر شمار مشترکان است، به دلیل تحریم‌های وضع شده از سوی رییس جمهور آمریکا دشوار بوده است. این شرکت پیش از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸، موفق شد یک میلیارد دلار از درآمدش را از ایران خارج کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه MTN به دنبال واگذار کردن دارایی‌های فرعی و یکپارچه کردن فعالیت‌هایش و تهیه نقدینگی برای کاهش بار بدهی خود است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید با این تغییرات، چه آینده ای در انتظار ایرانسل و اسنپ باشد؟

نوشته فروش سهام MTN در اسنپ در ادامه خروج این شرکت افریقایی از ایران اولین بار در ترنجی پدیدار شد.