تعرفه مکالمه همراه اول و ایرانسل یکسان شد؛ البته با افزایش تعرفه درون شبکه ای
1 min read

تعرفه مکالمه همراه اول و ایرانسل یکسان شد؛ البته با افزایش تعرفه درون شبکه ای

سرانجام پس از سال ها دو اپراتور بزرگ کشور، یعنی ایرانسل و همراه اول تصمیم به یکسان کرده تعرفه ها و فلت سازی کرده اند. فلت سازی به یکسان سازی (تک نرخی کردن) تعرفه مکالمات درون شبکه و بیرون شبکه می گویند. بدین ترتیب یعنی از این تاریخ به بعد هزینه مکالمات بین مشترکین همراه اول و ایرانسل با مکالمات درون شبکه ای این اپراتورها یکسان خواهد بود.

این اقدام که در راستای ساده‌سازی محاسبه هزینه مکالمات صورت گرفته، باید سال‌ها پیش از این و همزمان با اجرای روش‌های روز قیمت‌گذاری در دنیا، اجرایی می‌شد. یکی از مزایای اجرای این طرح، آسان شدن محاسبه هزینه‌های مکالماتی برای مشترکان اپراتورها است و دیگر نگران نخواهند بود که برای برقراری هر یک تماس با حداقل سه لیست تعرفه‌ای مجزا مواجه باشند و در آخر کار هم با توجه به پیچیدگی مکالمات درون و برون شبکه، قادر به محاسبه هزینه‌های ارتباطی‌شان نباشند.

البته جالب است بدانید که در سال‌های گذشته مشترکان همراه علاوه بر هزینه جابجایی و تفاوت در تعرفه‌های پیک و غیر پیک، تعرفه بیشتری برای تماس‌های خارج از استان نیز می‌پرداختند اما در سال 93 که تعرفه مکالمه در این موارد یکسان‌سازی شد. حالا با یکسان شدن هزینه مکالمات درون و برون شبکه همراه اول و ایرانسل، قدرت انتخاب و امکان مدیریت بهتر هزینه مشترکان بوجود می‌آید و مشترکان تلفن همراه از پیچیدگی‌های محاسبه هزینه‌های ارتباطی خلاص خواهند شد.

اما…

عجیب نیست که این ماجرا در قسمت خوب آن تمام نمی شود. برای اجرای فلت‌سازی کامل در شبکه این دو اپراتور، بخشی از هزینه‌های مکالمات درون شبکه‌ای افزایش و هزینه مکالمات برون شبکه کاهش یافته است. براین اساس و تنها به عنوان نمونه ای از این افزایش تعرفه‌ی تماس از خطوط دائمی ایرانسل و افزایش 80 درصدی داشته و تعرفه مکالمه آن از 333 به 599 ریال در هردقیقه افزایش پیدا کرده است.

این موضوع احتمالاً برای کاربرانی که بیشتر مکالمات آنها درون شبکه ای است، نارضایتی به همراه دارد. همراه اول برای رفع دغدغه آنها بسته‌های مکالمه مقرون به صرفه و متنوعی طراحی کرده که متضرر نشوند. این دسته از مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری *10*337# این بسته‌های مکالمه درون شبکه که می‌تواند تا 80 درصد در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کند را مشاهده و در صورت تمایل خریداری کنند.

به نظر شما آیا تک نرخی شدن تعرفه مکالمه همراه اول و ایرانسل با توجه به گرانتر شدن هزینه مکالمات درون شبکه ای، ایده خوبی است یا خیر؟