مقایسه اقتصاد ایالت‌های آمریکا در مقایسه با  درآمد کشورهای جهان
1 min read

مقایسه اقتصاد ایالت‌های آمریکا در مقایسه با  درآمد کشورهای جهان

اخبار و مطالب زیادی در رابطه با حجم عظیم اقتصاد ایالت کالیفرنیا منتشر شده، اما تجسم این اطلاعات و مقایسه آن در مقیاس جهانی از عهده افراد با دانش معمول از اقتصاد خارج است. از همین رو آقای مارک پری، پروفسور اقتصاد دانشگاه میشیگان چشم اندازی از آمار خیره کننده اقتصادی، به خصوص در مورد نرخ تولید ناخالص داخلی ایالت کالیفرنیا که به میزان 2.75 تریلیون دلار تنها در سال 2017 بوده را ارزیابی کرده که برابر با میزانی مشابه با کل کشور انگلستان می باشد. نکته جالب اینست که کالیفرنیا توانسته این میزان درآمد را تنها با 19.3 میلیون کارگر محقق کند، در حالیکه بریتانیای کبیر با 33.8 میلیون کارگر به این رقم دست پیدا کرده بود.

آقای پری در این باره گفته است: "بسیار جالب است که انگلستان با 75 درصد نیروی کار بیشتر توانسته بازده اقتصادی برابری با ایالت کالیفرنیا در سال گذشته بدست آورد." اما کالیفرنیا تنها ایالتی نیست که قدرت اقتصادی بیشتری در مقایسه با کشورهای بزرگ جهان دارد. پری در نمودار تصویری ای که در بالا مشاهده می کنید، نام ایالت های آمریکا را به عنوان مقایسه به نام کشورهایی که میزان تولید ناخالص یکسانی با آنها داشتند، تغییر داده است.

دیگر ایالتی که در پژوهش آقای پری به عنوان نمونه قابل توجه ذکر شده، تگزاس است، که نزدیک به 1.7 تریلیون دلار می باشد که برابر با میزان تولید ناخالص داخلی کشور کانادا است. جالب است که تگزاس با 50 درصد نیروی کار کمتر نیست به کانادا توانسته به این رقم دست پیدا کند.

به طور کلی، در جمع بندی آقای پری می بینیم که آمریکا تنها با 4.3 درصد از جمعیت کل جهان، توانسته 24.3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2017 را به خود اختصاص دهد. این بدان معنی است که اگر کالیفرنیا، تگزاس و نیویورک هر کدام کشورهای مستقلی بودند، می توانستند در میان 11 اقتصاد برتر جهان جای گیرند.

در پایان جدول تهیه شده توسط مارک پری که در آن میزان تولید ناخالص داخلی هر ایالت آمریکا در مقایسه با کشوری که در همان سال به همان میزان تولید داشته است را مشاهده خواهید کرد.