Skinbot بر روی بدن شما می خزد
1 min read

Skinbot بر روی بدن شما می خزد

به لطف دستیارهای هوشمند هوش مصنوعی مانند Siri و Alexa، عادت کرده‌ایم تا هرزمان و هرکجا که نیاز شد یک تکنولوژی هوش مصنوعی را در دستان خود داشته باشیم. حالا محققان آزمایشگاه Media موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) در حال کار بر روی نسخه بعدی این نوع تکنولوژی شخصی‌سازی هستند؛ یک ربات شخصی به‌اندازه‌ای که بر روی دستتان جای بگیرد و طراحی شده‌است تا به معنای واقع کلمه روی بدن شما بخزد. نامش Skinbot است و این کار را با استفاده از یک پا به شکل لیوان مکنده که بر اساس چسبندگی زالو و یا سرپایان طراحی شده انجام می‌دهد.

آرتم دمنتایو، دانشجو دکترا آزمایشگاه Media MIT دراین‌باره می‌گوید "ایده، ساختن رباتی است که روی بدن شما حرکت کند، نوعی ربات کوچک که به شما کمک می‌کند.

" ما هم‌اکنون این نوع ارتباطات را در طبیعت می‌بینیم. هدف، نگاه کردن به دستگاه‌های پوشیدنی در راه‌های جدید است، نه فقط صرفاً دستگاه‌های ایستایی مانند ساعت. ربات‌های اپیدرم با استفاده از لیوان مکنده مستقیماً به پوست متصل می‌شوند، چیزی شبیه لیوان مکنده ماساژور. این اولین رباتی است که می‌تواند از پوست بالا برود روی آن حرکت کند. ما هم‌اکنون ربات‌هایی داریم که به‌صورت خودکار مریخ را کاوش می‌کنند پس چرا رباتی نداشته باشیم که ما را کاوش کند؟

در تئوری، به نظر می‌رسد که این ربات به‌عنوان یک ربات حیوان خانگی عمل کند، و تقریباً چیزی به‌عنوان نسخه ارتقاءیافته طوطی در سال 2018 باشد. اما دمنتایو می‌گوید که ربات جدید در کاربردهای اورژانسی و در مسائل پزشکی نیز استفاده خواهد شد.

"من ربات‌ها را به‌عنوان پزشکان کوچکی می‌بینم که می‌توانید آن‌ها را در جعبه‌های کوچکی در خانه خود داشته باشید " وی ادامه داد

"ربات می‌تواند میکروسکوپ داشته باشد پوست را برسی کند. ربات می‌تواند در سراسر پوست پیمایش کند و آن را برای نشانه‌هایی از سرطان و هرگونه بیماری پوستی دیگری به طور دقیق مورد برسی قرار دهد. ربات نقاط مختلف را می‌شناسد و می‌تواند به مرور زمان متوجه تغییرات شود. این کار با تکنولوژی کنونی غیرممکن خواهد بود هرچند که پوست با میکروسکوپ مورد برسی قرار گیرد. "

Skinbot همچنین می‌تواند با حرکت کردن بر روی بدن و اندازه‌گیری فشار فیزیکی بر روی نواحی مختلف یک نقشه فیزیکی دقیق از بدن طراحی کند. علاوه بر این، ربات می‌تواند نشانه‌های زیستی مانند ضربان قلب و فعالیت عظله‌ها را اندازه بگیرد.

Dementyev اشاره کرد که هم‌اکنون ربات در مراحل آزمایشی و مقدماتی به سر می‌برد و هرگونه استفاده تجاری از آن در پنج سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود. برای رسیدن به آن نقطه، محققان با چالش تکنیکی حذف کردن سیم‌ها و تبدیل آن به یک ربات خودکار به‌منظور کارایی بیشتر روبه‌رو هستند.