عینکی که نمایشگرهای دیجیتال را تیره می‌کند
1 min read

عینکی که نمایشگرهای دیجیتال را تیره می‌کند

دلایل زیادی وجود دارد که درباره زمانی که هر روز صرف خیره شدن به نمایشگر‌ها می‌کنیم نگران شویم. در حالی‌ که کمپانی‌هایی مانند اپل ویژگی‌هایی مانند شمارش زمان نمایشگر IOS 12 را معرفی کرده‌اند، یک کمپین تازه شروع به کار کرده راه جدی‌تری را برای ترک عادت افراد معتاد به نمایشگرها پیشنهاد کرده است و آن تیره کردن همه آن‌ها با یک‌دیگر است.

با الهام گرفتن از عینک بلاک کننده تبلیغات John Carpenter در فیلم They Live ساخته 1988، عینک‌های IRL وعده می‌دهند که نمایشگرهای دیجیتال LCD و LED را تیره کنند. آن‌ها این کار را با استفاده از لنزهای عینک‌های دودی انجام می‌دهند. با مسطح کردن و چرخاندن 90 درجه‌ای این لنزها نور ساطع شده از نمایشگرها بلاک می‌شود و در واقع آن‌ها را مانند حالت خاموش جلوه می‌دهند. این عینک‌ها هم‌اکنون بر روی بیشتر تلویزیون‌ها و تعدادی از کامپیوترها تأثیرگذار می‌باشند. البته برای نمایشگرهای جدید OLED و بیلبوردهای دیجیتال کارایی ندارد.

سازنده این عینک یعنی Ivan Cash در این‌ باره گفته است:

"رئیس پروژه و دوست خوبم Scott، در می 2017 در صف کامیون غذا منتظر بود، کامیونی که یک نمایشگر بزرگ داشت و در حالی‌ که مردم در صف منتظر غذای خود بودند Fox News از آن پخش می‌شد. در همین لحظه وی از مقاله‌ای که اخیراً در سایت wired.com درباره اینکه فیلم‌های پولارایزر چگونه نمایشگرها را بلاک می‌کنند الهام گرفت. کمی بعد از آن نیز او مدل اولیه را ساخت. در همین حال من به مجموعه‌ای به نام IRL فکر می‌کردم که به افراد این قدرت را بدهد که تکنولوژی را کنترل کنند. ما حدود 6 ماه با یکدیگر همکاری کردیم تا اینکه من تصمیم گرفتم که عینک تیره کننده به اندازه کافی ارزشمند است که همه چیز در آن خلاصه شود. حالا یک سال بعد، ما در اینجایی هستیم که می‌بینید."

Cash گفته است که عینک‌ها هم‌اکنون تحت چند مرحله از نمونه‌سازی قرار گرفته‌اند. وی همچنین از علاقه کمپانی‌های بزرگ به این عینک خبر داد که ممکن است بر روند پروژه در آینده تأثیر گذار باشد.

Cash در این‌باره نیز توضیحاتی را ارائه کرده است:

"ما هم‌اکنون با Waymo ،NASA و Snap صحبت کرده‌ایم. امید است که در آینده بتوانیم عینک‌هایی بسازیم که همه نوع نمایشگرها مانند OLED ها و تلفن‌های هوشمند را نیز شامل شوند. این هدفی است که ما قصد انجام آن را داریم."

تخمین زده می‌شود که عینک‌های IRL در آوریل 2019 به بازار ارائه شوند و هرکدام از آن‌ها 49 دلار قیمت‌گذاری شوند.