داغ داغ: مراقب کارت گرافیک های تقلبی باشید!
1 min read

داغ داغ: مراقب کارت گرافیک های تقلبی باشید!

دلمان به این مسئله خوش بود که کارت گرافیک و پردازنده ها، تنها قطعاتی هستند که کشور چین موفق به گند زدن و ساختن مدل های تقلبی از آنها نشده است؛ اما ظاهرا چینی ها حتی مهندسی معکوس را معکوس کرده و اینبار به سراغ تولید کارت گرافیک های تقلبی رفته اند!

داستان از آنجایی که آغاز شد که برخی متوجه کارت گرافیک هایی عجیب در eBay شدند که با قیمت پایین، تراشه های GTX 10050 Ti و GTX 1060 را حمل می کردند. از آنجایی که GeForce GTX 1060 یکی از پر فروش ترین تراشه های گرافیکی جهان بود، مدل های تقلبی بیشتر به نام این تراشه معرفی شده اند. پس از تحقیق و بررسی های فراوان، کاشف به عمل آمده است که چینی ها با استفاده از تراشه های گرافیکی Fermi، اقدام به تولید کارت گرافیک هایی با نام های تجاری دروغین کرده اند!

گزارش ها حاکی از آن هستند که تا پایان ژوئیه سال 2018، تعداد 8 کارت گرافیک تقلبی Nvidia GeForce GTX 1060 تنها در eBay خریداری شده است؛ این در حالی است که این کارت گرافیک ها با قیمت هایی در حدود 54 الی 80 یورو به فروش می رسند؛ این در حالی است که قیمت تمام شده نسخه اصلی این محصول با 3 گیگابایت حافظه گرافیکی، در حدود 200 یورو است.

خریداران این کارت گرافیک های تقلبی، در ابتدا با نگاه به خروجی های گرافیکی و رابط SLI عجیب آنها، متوجه تقلبی بودن کارت گرافیک شده و کمی بعد متوجه شده اند که با یک کارت گرافیک GTX 450 قدیمی طرف هستند! متقلبان چینی، بایوس کارت گرافیک های فیک را Rename کرده و از عناوینی مانند GTX 1060 یا GTX 1050 TI استفاده کرده اند. با تغییر نام بایوس، OS کارت گرافیک های GTX 450 را با عناوینی مانند GTX 1060 خوانده و نمایش می دهد. افزون بر این موارد ظاهری، اطلاعات دیگر از جمله میان افزار نسخه BIOS 70.26.33.00 که فاقد پشتیبانی کامل از کتابخانه DirectX 12 بوده و تعداد 192 هسته سایه زن (Shader) به جای حداقل 1152 هسته، تقلبی بودن کارت گرافیک های چینی را ثابت می کنند.

برنامه معتبر و معروف GPU-Z، در حین استفاده با کارت گرافیک های تقلبی، از واژه FAKE و نشان زرد رنگ اخطار استفاده می کند. به هر حال راه حل های بسیاری وجود دارد تا متوجه شویم که چینی ها چه کلاه بزرگی بر سر خریداران گذاشته اند! البته این قیمت بسیار پایین که بسیاری را وسوسه کرده است، می تواند زنگ خطری برای خریدارانی باشد که طمع کرده اند.

نکته نویسنده:

در حین نوشتن این مطلب، داشتم به این مسئله فکر می کردم که زمانی که پای کارت گرافیک های تقلبی به بازار کشورهای توسعه یافته باز شده است، پس بدون شک در خاورمیانه نیز امکان توزیع آنها وجود دارد. با وجود افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت سخت افزار، وجود نمونه های چینی و تقلبی با قیمت پایین می تواند کاربران ایرانی بسیاری را وسوسه کند. پس قویاً به شما عزیزان توصیه می کنیم که در حین خرید، برندهایی مانند ASUS، MSI، Gigabyte، ZOTAC، EVGA، Palit و در نهایت برندهای شناخته شده را مد نظر قرار دهید.