فاز جدید دعوای کوالکام و اپل در چین بر سر ممنوعیت فروش آیفون‌های XS و XR
1 min read

فاز جدید دعوای کوالکام و اپل در چین بر سر ممنوعیت فروش آیفون‌های XS و XR

روز دوشنبه دادگاه فوجو در چین واردات و فروش چند دستگاه آیفون را به دلیل دعوی بین کوالکام و اپل ممنوع کرد. طبق این حکم کوپرتینویی‌ها باید تمام مدل‌های آیفون از iPhone 6s تا iPhone X از بازار بیرون بکشد، اما این شامل آیفون‌های سال 2018 اپل نمی‌شود. اما ظاهر سازنده چیپ‌ست غیر از این فکر می‌کند و حالا قصد دارد که در قدم بعدی از جنگ خود با اپل، مانع از فروش iPhone XS، iPhone XS Max و iPhone XR در بازار چین شود.

این اقدام حرکت دیگری در نبرد قانونی دو غول آمریکایی فناوری جهان است که هنوز هم دعوای آنها بر سر حق لایسنس و استفاده از پتنت به جایی نرسیده است. جالب اینجاست که یک شرکت آمریکایی، فروش دیگر شرکت آمریکایی را در یک زمین خارجی ممنوع کرده است که این باعث پبشرفت رقبای داخلی آن خواهد شد. اپل هشدار داده است که این ممنوعیت به کمپانی‌های چینی مانند Foxconn هم ضرر خواهد زد، شرکتی که بیش از 5 میلیون فرصت شغلی در چین ایجاد کرده است.

با این حال حکمی که اپل به دلیل نقض پتنت‌های کوالکام دریافت کرده باعث شد تا این کمپانی برای حل این مشکل، یک آپدیت نرم‌افزاری برای دستگاه‌های آیفون 6اس تا آیفون 10 ارائه کند که این با موافقت دادگاه صورت خواهد گرفت. از آنجاییکه پتنت‌های نقض شده مرتبط با نرم‌افزار هستند (مانند تغییر اندازه عکس‌ها و نرم‌افزارهای مسیریابی برای نمایشگرهای لمسی)، برای اپل حل این مشکل بسیار آسان خواهد بود. این شرکت به طور رسمی اعلام کرده است در اواسط هفته آیند پچ مورد نظر را ارائه خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که فروش و واردات آیفون‌های قدیمی‌تر دوباره از سر گرفته شود. با وجود آنکه در حکم اولیه ممنوعیتی برای فروش آیفون‌های 2018 وجود ندارد، ممکن است در طی پیگیری کوالکام مبنی بر نقض پتنت در این گوشی‌ها، فروش iPhone XR، XS و XS Max نیز در آینده دچار مشکل شود.