بازی‌های آتاری را با گرافیک جدید در WideNES تجربه کنید
1 min read

بازی‌های آتاری را با گرافیک جدید در WideNES تجربه کنید

در طول دهه‌ها از زمانی که اولین NES یا همان Nintendo Entertainment System (که در ایران با نام ‌های آتاری و میکرو شناخته می‌شود) ارائه شد، بسیاری از گروه‌ها، محصولات مشابه‌ای را با تمرکز بر روی افزایش دقت بازی و بهبود کیفیت تصویر آن ارائه کردند. اما دنیل پیلیرک، دانشجوی سال سوم مهندسی نرم افزار، روش منحصر به فردی برای بهبود تصویر با گسترش آن‌چه شما در لحظه می‌بینید را ابداع کرد.

ابعاد تصویر در NES استاندارد 256×240 است. مهم نیست که شما در یک آیفون SE و یا یک تلویزیون 80 اینچی بازی می کنید، 256×240 تعداد پیکسل‌هایی است که در صفحه نمایش شما وجود خواهد داشت. اما در WideNES تصاویر می‌توانند به اندازه صفحه نمایش شما بشوند و تصاویر اضافی که معمولا از دید خارج هستند، در صفحه قرار بگیرند.

شما می‌توانید به وبسایت پیلیرک مراجعه کرده و گیف‌های زیادی از نحوه کار WideNES را ببینید. نکته جالب در مورد WideNES این است که شما نمی‌توانید بازی را با این روش به صورت پیش فرض بازی کنید. در عوض، شبیه ساز اطلاعات بازی را در زمان واقعی به بازیکن نشان می‌دهد که امکان بزرگتر شدن ابعاد تصویر را باعث می‌شود. دلیل این‌که این کار با انتقال ساده اطلاعات بازی از ROM انجام نمی شود، این است که یک استاندارد واحد برای طبقه بندی اطلاعات بر روی آن وجود ندارد و هر طراح بازی به روش دلخواه خود عمل می‌کند. واحد پردازش تصویر NES دو لایه تفسیری دارد؛ یک لایه سطحی ویک لایه پشت پرده. NES از یک سخت افزار استفاده می‌کند تا به همراه تغییرات تصویر پیمایش کند و این به این معنا است که واحد پردازش تصویر همواره به دنبال قسمت قابل دید و قسمتی که باید نمایش داده شود، است.

کاری که WideNES انجام می‌دهد ساده است. به جای قرار دادن فریم‌های جدید بر روی هر فریم قدیمی، فریم‌های جدید را در کنار فریم‌های قدیمی و مکان فعلی پیمایش‌گر قرار می‌دهد. نکته منفی این روش این است که فریم‌های جدید فقط لایه پشت پرده را شامل می‌شوند و در هنگام بازی، دشمنان شما ناگهان در ابعاد اصلی 256×240 بازی ظاهر می‌شوند.

به گفته خود پیلیرک، این طرح هنوز تا عملی شدن کار زیادی طلب می‌کند اما چیزی که این پروژه را جالب کرده است اطلاع رسانی گام به گام پیلیرک از پروژه و به خصوص گیف‌هایی از شبیه سازی است. به هر حال باید صبر کنیم تا ببینیم که با تکنولوژی و امکانات امروزی که در اختیار طراحان اصلی NES نبود، بازی‌های آن با چه کیفیت گرافیکی ارائه خواهند شد.