هر آنچه که از کنفرانس اپل در رویداد 21 شهریور انتظار داریم
1 min read

هر آنچه که از کنفرانس اپل در رویداد 21 شهریور انتظار داریم

سه روز پیش بود که اپل با انتشار دعوتنامه ای از همکاران و رسانه ها برای رویداد بعدی خود دعوت به عمل آورد. کنفرانسی که در تاریخ 12 سپتامبر مصادف با 21 شهریور در شهر کوپرتینو ایالت کالیفرنیا برگزار خواهد شد. تقریبا مطمئن هستیم که در رویداد بعدی، اپل از نسل جدید آیفون های جدید خود رونمایی خواهد کرد. اما محصولات دیگری نیز وجود دارند که وقت معرفی نسل جدیدی از آنها فرا رسیده است و انتظار میرود اپل از کنفرانس خود بیشترین استفاده را کند و با معرفی چندین محصول جدید و بروزرسانی شده، شبی هیجان انگیز را برای طرفداران خود رقم بزند. در ادامه مطلب همراه سخت افزارمگ باشید تا با محصولاتی که امکان معرفی آنها در رویداد آتی اپل وجود دارد آشنا شویم.

  • سه آیفون جدید

اپل در آیفون های سال گذشته بیشترین احتیاط را برای طراحی مجدد آنها کرد و همین باعث شد شاهد نسلی با کمترین تغییرات ممکن باشیم. این موضوع برای بسیاری از کاربران و منتقدین ناخوشآیند بود. اما امسال شرایط متفاوت خواهد بود. اپل برای طراحی نسل جدید آیفون های خود، آیفون ایکس را الگو قرار خواهد و دو مدل رده بالا با طراحی مشابه آیفون X از راه خواهند رسید و فقط ارزان ترین آیفون 2018 طراحی مشابه آیفون 8 خواهد داشت.

در واقع اپل در تاریخ 21 شهریور 3 آیفون جدید را معرفی خواهد کرد که برای ملاقات با دو مدل از آن بیشتر انتظار میکشیم. یکی از این دو مدل دقیقا جایگزین آیفون ایکس فعلی خواهد بود و احتمالا با عنوان آیفون XS راهی بازار خواهد شد. این مدل مجهز به نمایشگر 5.8 اینچی با پنل OLED، دوربین جلو با قابلیت سنجش عمق تصاویر، دوربین اصلی دوگانه و دیگر ویژگی های معمول خواهد بود. اما مدل بعدی یک آیفون کاملا جدید به حساب خواهد آمد و با برخورداری از صفحه نمایش 6.5 اینچی OLED نام آیفون ایکس پلاس را به دوش خواهد کشید. از نظر مشخصات و قابلیت های مختلف، این مدل احتمالا کاملا شبیه به همتای کوچک تر خود خواهد بود و تفاوت این دو صرفا به اندازه نمایشگر و البته ظرفیت باتری خلاصه میشود. همانند آیفون 8 پلاس، احتمالا امکان اجرای برنامه ها در کنار هم در حالت لنداسکیپ (عریض) نیز در این مدل وجود خواهد داشت.

همان طور که گفته شد، دست کم دو مدل از آیفون های جدید مدل های ارتقا یافته آیفون ایکس خواهند بود و تمرکز اپل بر روی بهبود فرمول پرچمدار لوکس خود بوده است. انتظار میرود این دو مدل به چیپست های 7 نانومتری A12 که سرعت بیشتر، راندمان بالاتر و البته مصرف بهینه تری دارند مجهز باشند. مینگ چی کو، تحلیلگر شناخته شده محصولات اپل پیش بینی میکند دو مدل آیفون های OLED جدید مجهز به 4 گیگابایت رم هستند در حالی که آیفون 8 پلاس و ایکس سال گذشته از 3 گیگابایت رم برخوردار بودند. احتمال پیشرفت در بخش دوربین هم وجود دارد. از دیگر تغییرات نسبتا جزئی احتمالی میتوان به مودم LTE سریعتر که ساخت اینتل خواهد بود و شارژر پرسرعت تر با آداپتور USB-C 18W اشاره کرد.

دیگر تغییراتی که در مورد آیفون های جدید تخمین زده میشوند شانس کمتری دارند. به طور مثال میتوان به شایعه پشتیبانی آیفون های جدید از اپل پنسل و شارژ بیسیم با سرعت بیشتر اشاره کرد. کدهای رویت شده در iOS 12 به احتمال دو سیم کارته بودن یکی از آیفون های جدید اشاره دارد. این ویژگی برای کشورهایی مانند چین و هند که دو سیم کارته بودن گوشی برای کاربرانش بسیار مهم است، یک ویژگی بزرگ و تغییری بسیار مثبت محسوب میشود. اپل تاکنون هیچ گوشی دو سیم کارته ای را تولید نکرده است.

به اندازه کافی در مورد آیفون های OLED صحبت کردیم اما نباید آیفون ارزان قیمت را که به خاطر نمایشگر LCD قیمت پائین تری دارد فراموش کنیم چرا که شاید حتی بیش از دو مدل دیگر مورد استقبال قرار بگیرد. این مدل ویژگی های مشترکی با دو مدل گران قیمت تر خواهد داشت که عبارتند از ناچ نمایشگر، دوربین با قابلیت سنجش عمق و تراشه A12. علاوه بر تفاوت در نوع صفحه نمایش، این مدل احتمالا دارای دوربین اصلی تکی، سه گیگابایت رم و شاسی آلومینیومی به جای فلز ضد زنگ خواهد بود. از دیگر ویژگی هایی که این آیفون بی بهره خواهد بود میتوان به فناوری 3D Touch و شارژ بیسیم اشاره کرد. اما چیزی که با آیفون ارزان قیمت تر نصیب کاربران خواهد شد، گزینه های رنگی بیشتر مثل آبی، نارنجی و قرمز است. این مدل که جایگزین آیفون 8 فرض میشود، عملکرد قدرتمندی را ارائه خواهد داد اما با نداشتن چند ویژگی، بسیار ارزان تر از مدل های OLED خواهد بود.

قیمت و زمان عرضه نسل بعدی آیفون های اپل از مسائل مهمی است که هنوز جوابی برای آن نیست. جهت پیش بینی باید گفت آیفون 6.1 اینچی LCD احتمالا قیمتی بین 699 تا 799 دلار وارد بازار خواهد شد. آیفون 5.8 اینچی جدید که جایگزین آیفون ایکس خواهد بود کمی قیمت پائین تری نسبت به نسل قبل خود خواهد داشت تا فضا برای نسخه 6.5 اینچی باز شود. در مورد زمان معرفی سه آیفون جدید اپل هم صحبت های متنقاضی وجود دارد. ممکن است دو آیفون OLED همزمان با هم معرفی میشوند و مدل LCD کمی دیرتر رونمایی شود.

  • اپل واچ سری 4

اگر جز آیفون های جدید از معرفی یک سخت افزار دیگر در رویداد بعدی اپل اطمینان داشته باشیم، نسل بعدی ساعت های هوشمند این شرکت، اپل واچ سری 4 است. در حالی که تغییرات نسبت به سری 3 فاحش نخواهد بود اما به اندازه قابل قبولی این سری احتمالا بهتر از قبل خواهد بود و طراحی زیباتری خواهد داشت. دلیل این زیبایی تجهیز شدن به نمایشگر بزرگ تر خواهد بود که اطلاعات بیشتری در آن به نمایش گذاشته میشود. به عقیده مینگ چی کو، اپل سایز اپل واچ های سری جدید را به ترتیب از 38 به 42 میلی متر و از 40 به 45 میلی متر افزایش خواهد داد. امکان برخورداری از باتری با ظرفیت بیشتر هم طبیعتا وجود دارد. هر چند نمیتوان انتظار شارژدهی چند روزه باتری مانند چیزی که گلکسی واچ سامسونگ ارائه میدهد را داشت.

از دیگر تغییرات مورد انتظار در اپل واچ سری 4، حذف دکمه های فیزیکی کناری ساعت هستند که جای خود را به دکمه های جامد، مانند چیزی که در دکمه هوم آیفون 7 و 8 شاهد بودیم و با فشردن آنها بازخوردی به انگشتان منتقل میشد خواهند داد. با حذف دکمه های فیزیکی، قطعات متحرک ساعت کاهش پیدا میکنند و دست اپل برای استفاده از باتری بزرگ تر و تعبیه سنسورهای حساس به ضربان قلب هم بازتر خواهد شد. مجهز شدن به پردازنده های سریعتر سری S و پشتیبانی از بلوتوث 5 برای هماهنگی بهتر با آیفون های جدید و مک دیگر احتمالات مرتبط با اپل واچ های نسل بعد است. در حالی که سری 3 در هشت مدل وارد بازار شد، احتمالا اپل واچ سری 4 دارای 6 مدل مختلف خواهد بود. اپل احتمالا یک یا دو مدل از نسخه های کم طرفدارتر را حذف و بر روی مدل های محبوب تر تمرکز خواهد کرد.

  • آیپد پرو جدید

دیگر محصولی که شانس حضور در کنفرانس بعدی اپل را برای معرفی دارد، آیپد پرو بروزرسانی شده است. البته شانس این مورد نسبت به اپل واچ کمتر است و ممکن است کوپرتینویی ها معرفی این محصول را به زمان دیگری از فصل پائیز به تعویق بیاندازد و آن را همراه با کامپیوترهای مک جدید معرفی کند. در هر صورت مینگ چی کو و کدهای نسخه آزمایشی iOS 12 به حاشیه های ناچیز نمایشگر آیپد پرو جدید و فناوری دوربین حساس به عمق سوژه مشابه آیفون ایکس اشاره دارند اما نمایشگر این دستگاه فاقد ناچ خواهد بود. سایز صفحه نمایش در آیپد پرو جدید نسبت به قبل تغییری نخواهد داشت و در دو سایز 10.5 و 12.9 اینچی روانه بازار خواهد شد، هر چند از طراحی فشرده تری برخوردار خواهند بود که باعث میشود تبلت راحت تر در دست جای بگیرد. بعید است که اپل در آیپد پرو از پنل OLED استفاده کند چرا که ساخت پنل های OLED سایز بزرگ، سخت و هزینه بر است.

اطلاعات چندان دیگری در مورد تغییرات احتمالی آیپد پرو جدید اپل وجود ندارد. اما پیش بینی میشود اپل از پردازنده سریع تری نسبت به آیفون های جدید در این دستگاه استفاده کند و احتمال این وجود دارد که با فضای ذخیره سازی بیشتر و دوربین اصلی جدیدی وارد بازار شود. برخی نیز معتقدند اپل جک هدفون را از آیپد پرو جدید حذف کرده است. دقیقا کاری که با آیفون ها کرد.

  • ایرپاور و ایرپاد

احتمالا اپل بالاخره در تاریخ 21 شهوریور چیزی را به نمایش بگذارد که در آخرین رویداد رونمایی از آیفون های خود وعده داده بود. بعد از ماه ها درگیری با تغییرات فنی، کوپرتینویی ها بالاخره میتوانند پد شارژ بیسیم خود را که با نام AirPower شناخته میشود به بازار عرضه کند. از نظر کارایی، انتظار تغییرات محسوسی از این محصول نداریم. ایرپاد یا همان هدفون بیسیم اپل نیز دچار پیشرفت خاصی نخواهد شد و در حالی که گفته میشود مدل بروزرسانی شده ایرپاد دارای تراشه بهبود یافته خواهد بود، ویژگی هایی مانند مقاوم بودن در برابر آب و توانایی حذف نویز احتمالا تا سال 2019 شامل حال این محصول نخواهد شد. بنابراین اگر از ایرپاد فعلی اپل استفاده میکنید، امسال دلیلی برای تعویض و ارتقای آن وجود ندارد.

  • مک های جدید، نسل جدید آیفون SE و بیشتر

از عمر بیشتر کامپیوترهای مک اپل بیش از یک سال میگذرد بنابراین بسیاری از کاربران این محصول انتظار بروزرسانی نسل جدید آنها را از اپل دارند. اپل چندین سال است که مک های خود را با تغییرات زیادی همراه نکرده است اما احتمال اینکه این اتفاق رو 21 شهریور شاهد باشیم کمی بعید است.

همچنین گزارشاتی مبنی بر اینکه اپل قصد عرضه نسل جدید مک بوک ایر را مجهز نمایشگر رتینا به همراه مک مینی در پائیز امسال دارد منتشر شده است. بلومبرگ هیچ اشاره ای به اینکه این دو محصول در ماه سپتامبر معرفی شوند نکرده است پس شانس اینکه اپل رویدادی دیگر را در ماه اکتبر برگزار کند و این دو محصول را به همراه آیپد پرو جدید رونمایی میکند بیشتر است.

همچنین احتمال معرفی نسل جدید آیفون SE نیز وجود دارد که دارای بدنه باریک تری خواهد بود. گزارشات حاکی از طراحی مجدد این محصول به دست اپل دارند. برخی معتقدند این گوشی دارای شکل و شمایل مشابه آیفون ایکس خواهد بود در حالی که عده ای دیگر به ارتقای جزئی آیفون SE جدید اشاره دارند. در حالی که مینگ چی کو میگوید همین امسال آیفون SE جدید معرفی میشود، احتمال رونمایی از این دستگاه در سال 2019 بیشتر است. جز محصولاتی که عنوان شدند، انتظار دیگری از کنفرانس بعدی اپل نداریم چرا که دیگر محصولات این کمپانی برای سال 2019 یا دیرتر برنامه ریزی شده اند. البته انتقادی به اپل وارد نیست چرا که دست اپل در حال حاضر نیز باز و پر از گزینه است. اما باید دید آیا اپل هر چه در چنته دارد در یک کنفرانس رو میکند یا خیر.