آیا خودرو‌های خودران سبب نقض حریم خصوصی خواهند شد؟
1 min read

آیا خودرو‌های خودران سبب نقض حریم خصوصی خواهند شد؟

دولت‌ها علاقه بسیاری به خودرو‌های خودران نشان داده اند؛ دولت آلمان برای آن‌ها الگو و راهنمای رفتاری تولید کرده است. دولت‌های بریتانیا و روسیه وعده داده اند که به ترتیب تا پایان 2021 و 2018 خودرو‌های خودران در جاده‌های آن‌هاعبور و مرور کنند. چین نقشه‌های بلند پروازانه‌ای برای اتصال خودرو‌های خودران به اینترنت و نصب سنسور‌ها بر روی جاده‌ها و چراغ‌های ترافیکی تا سال 2025 دارد.

دلیل اینکه دولت‌ها تا این اندازه برای خودرو‌های خودران مشتاق هستند، صرفا مزایای مالی استفاده از آن‌ها نیست. آن‌ها به دنبال ردیابی بهتر و کنترل بیشتر شهروندان هستند. در این راستا خودرو‌های خودران امکان نوع جدیدی از کنترل و نظارت را برای آن‌ها پدید می‌آورند.

می‌توان گفت خودرو‌های خودران نوعی کامپیوتر متحرک هستند، و با استفاده از اتصال به اینترنت و سنسور‌های به کار رفته یک تبادل اطلاعات دو طرفه بین خودرو و شرکت سازنده صورت می‌گیرد. خودرو درباره عملکرد و وضعیت خود گزارش می دهد، و به روز رسانی نرم‌افزار و الگو جدید حرکتی خود را دریافت می‌کند. بنابراین سازندگان خودرو همواره می دانند که خودرو کجاست، در کدام جاده در حال حرکت است و وضعیت آن چگونه است.

حتی شرکت‌های بیمه نیز ممکن است است اطلاعات دقیقه به دقیقه از قبیل وضعیت خودرو، موقیت مکانی آن، سرعت و شرایط جاده‌ای که خودرو در آن در حال تردد است را دریافت کنند که می‌تواند در روند بیمه تاثیر گذار باشد.

دولت‌ها هم همچنین خواهند دانست که خودرو دقیقا کجاست و از چه طریق به کجا می‌رود. حتی امکان این وجود دارد که از پیش بینی آنالیزی استفاده کنند تا مسیر بعدی خودرو را مشخص کنند.

بیش از 130سال است که ما از خودرو‌ها در نهایت آزادی استفاده می‌کنیم. سفر ما با خودرو یک مسئله خصوصی و شخصی می باشد و ما این حق را داریم تا بدون اطلاع کسی به هرکجا که می‌خواهیم سفر کنیم. اما حالا شرکت‌های سازنده، شرکت‌های بیمه، دولت‌ها و خیلی دیگر از نهاد‌ها از با استفاده از خودرو‌های خودران خواهند دانست که ما قصد سفر به کجا و انجام چه کاری را داریم؛ و در صورتی که از این کار رضایت نداشته باشند، ممکن است مانع ما از انجام دادن آن کار شوند.

به هر حال همیشه با پدید آمدن یک تکنولوژی‌ جدید، نگرانی‌هایی نیز درباره آن ابراز خواهد شد. اما باید صبر کرد و دید که نگرانی‌های بیان شده درمورد خودرو‌های خودران تا چه اندازه به وقوع خواهد پیوست وآیا این خودرو‌ها باعث نقص حریم خصوصی خواهند شد ؟.