عملکرد مالی سامسونگ در سه ماهه سوم تحت تأثیر فروش پایین موبایل

سامسونگ الکترونیکس گزارش عملکرد مالی خود در سه ماهه سوم سال 2018 را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که هر بخش این کمپانی در آخرین دوره سه ماهه چگونه عمل کرده‌اند و نتایج مالی شرکت در پایان این دوره به چه صورت بوده است.

در یک تصویر کلی، میزان فروش جهانی سامسونگ 5 درصد افزایش یافته و به 57.46 میلیارد دلار رسیده است. مهمتر از آن اینست که در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2018 به سود آنها 20.9 درصد افزایش داشته و به 15.41 میلیارد دلار سیده است. اما جدای از اعداد و ارقام، جالب است ببینیم که بخش موبایل این شرکت چه عملکردی داشته است. بخش نیمه‌هادی سامسونگ که مسئولیت ساخت چیپ‌های RAM، حافظه، چیت‌ست موبایل، مودم و … را برعهده دارد 11.98 میلیارد دلار سودآوردی داشته است. این رقم 78 درصد از کل سوددهی سامسونگ در سه ماهه سوم سال 2018 را شامل می‎شود. تقاضای بسیار بالای چیپ‌های DRAM و حافظه که در گوشی‌های هوشمندی استفاده می‌شوند که در چند ماه اخیر به بازار عرضه شده‌اند، دلیل اصلی کسب نتایج عالی این بخش می‌باشد.

بخش تولید پنل‌های نمایشگر با کاهش 965 میلیون دلاری همراه بود. هر چند که این بخش شامل پنل‌های تلویزیون و دیگر محصولات نیز می‌شود و فقط به گوشی‌های هوشمند اختصاص ندارد. البته در بخش تولید پنل‌های OLED سامسونگ با تولیدکنندگان اصلی گوشی‌های هوشمند همکاری دارد و درآمد در این بخش مثبت بوده است. تا آنجاکه ما می‌دانیم این کمپانی، بزرگترین تولیدکننده پنل OLED برای گوشی‌های هوشمند در جهان است و گوشی‌های آیفون و پیکسل هم از این پنل‌ها استفاده می‌کنند. این درآمد مثبت تا حد زیادی جبران خسارت دیگر بخش‌های تولید پنل را کرده است.

در نهایت به بخش سامسونگ موبایل می‌رسیم. میزان فروش گوشی‌های این کمپانی رقم بزرگ 21.86 میلیارد دلار بوده است، اما از این مبلغ سود آن فقط 1.95 میلیارد دلار می‌باشد. این میزان از سه ماهه دوم سال 2018 و سه ماهه سوم سال 2017 کمتر است. به گفته سامسونگ دلیل آن فروش پایین محصولات پایین‌رده و میان‌رده می‎باشد که سود ناشی از فروش بالای گلکسی نوت 9 را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. پیش‌بینی‌ها برای سال 2019 این کمپانی چندان خوشایند نیست، اما سامسونگ در تلاش است تا با فناوری‌های جدید و طراحی منحصربه‌فرد، گوشی‌های آینده خود را در تنوعی گسترده به بازار ارائه کند. در حال حاضر تنها می‌توانیم صبر کنیم تا ببینم چه آینده‌ای در انتظار صنعت موبایل و کمپانی سامسونگ خواهد بود.