طرح ژاپنی‌ها برای ساخت آسانسور فضایی
1 min read

طرح ژاپنی‌ها برای ساخت آسانسور فضایی

تصور کنید دفعه بعدی که وارد آسانسور می شوید یک دکمه با عنوان "فضا" پیش روی شما باشد. شاید این مسئله یک داستان علمی تخیلی به نظر برسد؛ اما محققان ژاپنی این ماه قسمتی از یک طرح را در مورد آسانسور بین زمین و فضا امتحان خواهند کرد. بر اساس دانشگاه Shizuoka، تیم محققان یک وسیله ارزان‌تر برای حمل فضانوردان و سفینه به ایستگاه بین المللی فضا با نام "آسانسور فضایی" طراحی کرده اند.

روزنامه Mainichi گزارش داده است که این آزمایش در نوع خود بی سابقه خواهد بود. ما برای اولین بار 6 سال پیش وقتی که شرکت تولیدی Obayashi یک طراحی از دستگاه الکتریکی که هر دفعه قابلیت ارسال 30 نفر را به فضا داشت در باره این برنامه ژاپنی‌ها شنیدیم. در حالی که این دو پروژه از هم جدا هستند، اما Obayashi قبول کرده است که به عنوان مشاور فنی در تیم Shizuoka کار کند و تجربیات بدست آمده از پروژه خود در سال‌های اخیر را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

آزمایش این ماه شامل یک نسخه کوچک از پروژه می باشد و در آن محققان در نظر دارند تا یک "خودرو آسانسوری" با موتور متحرک را به حرکت درآورند؛ یک مخرن کوچک با یک کابل ده متری که در دو طرف به دو میکرو ماهواره متصل است. هر دو ماهواره از ایستگاه بین‌المللی فضا آزاد خواهند شد و یک دوربین بر مبنا ماهواره بر انجام این آزمایش نظارت خواهد کرد. دست آورد این آزمایش در صورتی که مهندسان موفق به انتقال مخزن در طول کابل شوند، می‌تواند محققان را به رویای آن‌ها برای ساخت آسانسور فضایی نزدیک‌تر کند.

طرح Obayashi که شباهت‌های بسیاری به طرح پیشنهاد شده توسط دانشگاه دارد، شامل یک کابل خیلی مستحکم به طول 22,370 مایل (36,000 کیلومتر) از زمین به ایستگاه است. درون آسانسور آزمایشگاه‌ها و مناطقی برای زندگی نیز وجود دارد و سرعت آن به حدود 125 مایل بر ساعت (200 کیلومتر بر ساعت) می‌رسد که دوبرابر سریع‌ترین آسانسور روی زمین در برج شانگهای چین است. همچنین اگر احساس می کنید که به زندگی کردن در یک آسانسور به همراه دیگران وسواس خواهید داشت، باید بگوییم که این آسانسور برای رسیدن به مقصد حدود 9 روز زمان نیاز دارد.

Mainichi اشاره کرده است که هزینه این پروژه حدود 10 تریلیون ین (90 میلیارد دلار) خواهد بود. اما هزینه استفاده از آسانسور در ماموریت‌های فضایی یک صدم شاتل فضایی تخمین زده شده است که می‌تواند هزینه ساخت آن را جبران کند.

Obayashi در حال حاضر تجربیات بسیاری از کار بر روی پروژه اسکای تری (بزرگترین برج مخابراتی جهان در ژاپن) دارد؛ اما این آسانسور فضایی بزرگترین کار آن لقب خواهد گرفت.

به طور کلی ساخت یک آسانسور فضایی کاری بسیار بزرگ و سخت است که عبور از موانع بسیار بزرگی را طلب می کند. یکی از آن‌ها ساخت یک کابل با استفاده از فناوری نانو است که بتواند در مقابل اشعه‌های کیهانی، برخورد شهاب‌ سنگ‌ها و خرده‌های سیارات مقاوت کند، چیزی که هنوز ایده قابل قبولی برای آن ارائه نشده است.

به هر حال ما دوست داریم که وارد یک آسانسور شویم و دکمه فضا را فشار دهیم؛ بنابراین امیدواریم که Obayashi موفق به عملی کردن این طرح موفق بشود.