حمایت‌های جدید از سروش و گپ – لغو حمایت از پیام‌رسان‌های دیگر
1 min read

حمایت‌های جدید از سروش و گپ – لغو حمایت از پیام‌رسان‌های دیگر

با فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام، در جهت حمایت از نسخه‌های بومی، 5 پیام‌رسان داخلی به عنوان منتخب مورد حمایت دولت انتخاب شدند. شورای عالی فضای مجازی ۵ پیام‌رسان ویسپی، آی گپ، گپ، بیسفون پلاس و سروش را به عنوان پیام رسان های بومی معرفی کرد و اعلام شد که وزارت ارتباطات به صورت تمام قد در حوزه زیرساخت و سایز حوزه ها از این پیام رسان ها حمایت خواهد کرد. حالا حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات روز گذشته خبر از صدور ابلاغیه‌ای از سمت مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر توقف 5 حمایت از پیام‎رسان بومی و حمایت‌های جدید از سروش و گپ داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن اعلام این خبر، گفت:

برمبنای ارزیابی شاخص‌های فنی صورت گرفته از سوی مرکز ملی فضای مجازی و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، مقرر شد حمایت های ویژه وزارت ارتباطات از این پس، تنها از دو پیام رسان بومی "سروش" و "گپ" صورت بگیرد.

فتاحی با اشاره به اینکه حمایت از پنج پیام‌رسان بومی به مرور زمان محدود خواهد شد، عنوان کرد که طبق جمع بندی ارزیابی شاخص‌های فنی، دو پیام رسان سروش و گپ از نظر شاخص‌های اقتصادی، تعداد عضو، سبک طراحی، مقیاس پذیری، قابلیت توسعه، سخت‌افزار، نرم‌افزار، به‌روز بودن، نوع پروتکل استفاده شده، نوع توسعه پذیری، ارتباط با خدمات بانکی و خدماتی مانند دولت الکترونیک از رتبه بالاتری در مقایسه با سایر پیام‌رسان‌های بومی برخوردار بودند و از همین رو قرار است که نوع جدیدی از حمایت از این دو پیام رسان صورت بگیرد.

البته معاون وزیر ارتباطات در صحبت‌هایش افزود که این بدان معنی نیست که حمایت‌های انجام گرفته از 5 پیام‌رسان بومی پس گرفته می‌شود، اما طبق ابلاغیه‌ای که مرکز ملی فضای مجازی منتشر کرده ازین پس حمایت‌های جدیدی با تمرکز بر دو پیام رسان سروش و گپ انجام خواهد گرفت که نوع این حمایت‌ها از باید از سوی مرکز ملی فضای مجازی اعلام شود. فتاحی در پایان اظهاراتش اعلام کرد که تسهیلات مالی و زیرساخت‌هایی که پیش از این در اختیار پیام رسان‌های بومی قرار گرفته بود، مانند سابق روال خود را طی می‌کنند.