بحران بزرگ در سامسونگ موبایل: گلکسی اس 10 و تاشدنی‌ها تمام امید غول کره‌ای
1 min read

بحران بزرگ در سامسونگ موبایل: گلکسی اس 10 و تاشدنی‌ها تمام امید غول کره‌ای

سال 2018 بازار گوشی های هوشمند و بازی بزرگان این صنعت تغییرات بزرگ و جالبی را به خود دید. در حالی که نسبت به سال گذشته، در مدت قابل توجهی بازار گوشی های هوشمند به حالت رکود درآمد، کمپانی های چینی توانستند خود را بیش از پیش بالا بکشند و از کاهش فروش سازندگان برتری همچون سامسونگ و اپل نهایت استفاده را ببرند. نتیجه این کار، عوض شدن جای هواوی با اپل و کسب مقاوم دومین سازنده برتر اسمارتفون در جهان توسط سازنده چینی بود. سازندگان چینی دیگری همچون شیائومی نیز در بازارهای در حال توسعه، مانند بازار کشور هند به خوبی خود را جای انداختند و برتری را از آن خود کردند.

در این میان سامسونگ با اینکه اخیرا یک رکورد مالی جدید را به نام خود ثبت کرد اما در بخش موبایل وضعیت برای کره ای ها چندان ایده آل نیست. در واقع رکورد مالی جدید سامسونگ به لطف عملکرد فوق العاده بخش تراشه های حافظه و فروش پنل های صفحه نمایش بوده است و در وسعت جهانی، بخش موبایل این کمپانی افت محسوسی را تجربه کرده و گلکسی ها دیگر مانند قبل، از یکه تازان بازار نیستند. بزرگترین مشکل غول کره ای در بخش گوشی های میان رده است، جایی که گلکسی های سری J و A ایفای نقش میکنند اما در مقابل گوشی های ارزشمند کمپانی های چینی از جمله هواوی (آنر) و شیائومی هیچ حرفی برای گفتن ندارند. چینی ها میان رده های خود را با مشخصاتی بسیار خوب و ویژگی های کاربردی روانه بازار میکنند و همین باعث شده گلکسی های ارزان قیمت، دیگر مورد استقبال کاربران قرار نگیرند.

اما مشکل فقط میان رده های سامسونگ نیست که بخش موبایل کمپانی را با یک بحران جدی روبرو میکند. پرچمداران امسال سامسونگ یعنی سری گلکسی اس 9 و نوت 9 فروشی کمتر از حد انتظار داشتند و باعث شدند برنامه های ریزی کمپانی کره ای بهم بریزد. در عین حال با فروش کم پرچمداران 2018، فشار و توقعات از کمپانی برای پرچمداران سال آینده که گلکسی اس 10 و نوت 10 است به مراتب افزایش پیدا کرد. ضمن اینکه سامسونگ سال آینده اولین گوشی تاشدنی خود را نیز در بازار به فروش خواهد رساند که انتظارات از این دستگاه مانند دیگر پرچمداران سال آینده سامسونگ بسیار بالاست.

واژه بحران در مورد سامسونگ موبایل چیزی نیست که فقط در رسانه ها برای مبالغه در وضعیت نامساعد بخش موبایل سامسونگ عنوان شد. رئیس سامسونگ موبایل اخیرا در پیامی همکاری موقعیت سامسونگ موبایل را "بحرانی" خوانده و به گفته Korean Hreald، رئیس سامسونگ موبایل، Koh Dong-jin نیز کاملا از چالش پیش روی کمپانی آگاه است. این در حالیست که سال ها سامسونگ موبایل در موقعیتی رویایی و کاملا خوش بین به آینده قرار داشت اما حالا به گونه ای اوضاع تغییر کرده که رئیس کمپانی نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده است. با موقعیت فعلی، تمام امید سامسونگ به گلکسی اس 10 و گوشی تاشدنی این شرکت است که اوایل سال آینده روانه بازار خواهد شد و رئیس سامسونگ موبایل نیز قول داده است که تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت.

گفته میشود که سامسونگ گوشی تاشدنی خود را در ماه فوریه رونمایی و در ماه مارس آن را روانه بازار خواهد کرد. وضعیت سامسونگ موبایل به حدی نامساعد است که امکان اخراج Koh Dong-jin، رئیس فعلی این بخش از کمپانی نیز وجود دارد. وی به دلیل سیستم تصمیم گیری پر فراز و نشیب و عدم ثبات در تصمیم گیری سرزنش شده است اما Dong-jin در نظر دارد به صدای مشتریان گوش فرا دهد و با توجه به آنها، تغییراتی را در محصولات بعدی کمپانی به منظور ساخت گوشی هایی بهتر اعمال کند. از بین رقبا، هواوی بیش از هر کمپانی دیگری سامسونگ و جایگاهش به عنوان بزرگترین سازنده گوشی های هوشمند را تهدید میکند و این کمپانی نیز با اطلاع از بحران سامسونگ موبایل، هدف گرفتن جایگاه غول کره ای در سال 2020 را دارد. باید صبر کرد و دید آیا چالش های بوجود آمده، سامسونگ را از تخت پادشاهی بازار گوشی های هوشمند پائین خواهد کشید یا خیر. نظر شما در این خصوص چیست؟