بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2080 DUKE OC 8GB
1 min read

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2080 DUKE OC 8GB

کارت گرافیک RTX2080 انویدیا هنوز از راه نرسیده به پر فروش ترین کارت گرافیک نسل جدید سری RTX تبدیل شده است. این گرافیک محبوب که از 1080Ti هم کمی قوی تر عمل می کند، در رنج قیمتی منطقی تری نسبت به 2080Ti عرضه می شود. شرکت MSI که بزرگترین عرضه کننده کارتهای گرافیک است، بر روی 2080 حساب ویژه ای باز کرده و تقریبا 9 مدل 2080 را وارد بازار کرده است. امروز در اتاق تست سخت افزار به بررسی نسخه OC مدل دوک MSI RTX 2080 DUKE OC 8 GB می پردازیم که محصولی خوش ساخت و انصافا زیبا از ام اس آی به شمار می رود.

معماری Turing

چیپ گرافیکی TU104 بر پایه معماری 12nm FinFET+ ساخت شرکت TSMC است که در کارت گرافیک 2080 به کار رفته است. این چیپ 13.6 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. در نسل جدید کارتهای گرافیک انودیا، هسته های مختلفی با عملکرد های متفاوت در کنار هم جای گرفته اند. کارت گرافیک 2080 مجهز به 2944 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 368 هسته Tensor، تعداد 46 هسته RT، و 64 واحد ROP می باشد که همه به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 متصل شده اند.

اگر به طور خلاصه بیان کنیم، کارتهای گرافیک RTX به غیر از قدرت بیشتر نسبت به نسل پیش از خود، مجهز به فن آور Ray Tracing و هوش مصنوعی است که در آینده در بازی ها شاهد کاربرد آن خواهید بود. برای بررسی تخصصی معماری Turing می توانید به مقاله تحلیل تخصصی کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20 و ویژگی های حیرت انگیز کارت گرافیک های انویدیا مراجعه نمایید.

شرکت ام اس آی پس از موفقیت مدلهای GTX بخصوص سری Trio، این بار با دستی پر تر به سراغ RTX ها رفته است. ام ای آس به خوبی از نیاز کاربران حرفه ای مطلع است و همواره تلاش کرده تا با استفاده از طراحی الکترونیک پیشرفته قدرت اورکلاکینگ را بالا ببرد و همزمان با استفاده از کولینگ قدرتمند و ساکت، لذت داشتن یک کارت گرافیک حرفه ای را دوچندان کند.

ام اس آی کارتهای گرافیک RTX 2080 خود را در پنج خانواده Aero، Ventus، Duke، Gaming، Trio، و Sea Hawk ارائه می کند. همانطور که در جدول مشاهده می کنید، کارت گرافیک Duke در میانه میدان قرار دارد. این کارت گرافیک از همان PCB مدل رفرنس انویدیا Founders Edition بهره می گیرد اما MSI سیستم کولینگ مخصوص به خود را بر روی آن استفاده کرده است تا قدرتش را دو چندان کند. ام اس آی همچنین از نورپردازی RGB دیجیتالی برای بخش جلوی کارت بهره برده است. امید است این کارت گرافیک 830 دلاری به زودی در ایران نیز موجود شود.

بسته بندی

جهبه MSI RTX 2080 DUKE OC 8 GB تم مشکی و سبز انویدیا دارد، و مشخصات اصلی گرافیک های RTX، شامل 8 گیگابایت حافظه رم، پشتیبانی از DX12، Ray Tracing، و Ansel نوشته شده است. در پشت جعبه، امکانات نور پردازی Mystic Light، و استفاده از فنهای پیشرفته و ساکت Torx 2.0 از جمله مهمترین ویژگی های اشاره شده برای این کارت می باشد.

درون جعبه، یک عدد دی وی دی درایور، دفترچه و یک براکت فلزی قرار دارد که در صاف نگه داشتن کارت در کیس بسیار کاربردی است.

ساختار و طراحی محصول:

ابعاد این کارت گرافیک برابر 31.4 در 12 در 4.6 سانتیمتر می باشد. با داشتن نزدیک به 32 سانتیمتر طول، موقع خرید این کارت گرافیک، از پشتیبانی کیس خود از طول 32 سانتیمتر برای VGA اطمینان حاصل کنید. جنس بدنه آن پلاستیکی است اما ته لهجه طوسی به آن جذابیت می دهد و به صورت کلی کیفیت و دوام خوبی دارد. طراحی آن جدید است و نمای فلزی-صنعتی جالبی را به کیس می دهد. اگرچه این کارت کمی بیشتر از 2 اسلات را اشغال می کند اما می توان آن را کارت 2 اسلاته نامید.

نورپردازی در مدل Duke محدود به بخش مرکزی لبه گرافیک است که نام Duke و اژدهای MSI به همراه خط زیرشان مجهز به LED های دیجیتالی هستند که به صورت رنگین کمانی این بخش را نورانی می کنند. ای کاش، کلمه MSI در سمت چپ، و GEFORCE RTX در سمت راست نیز مجهز به نورپردازی بود.

خروجی های تصویری این کارت شامل سه عدد Display Port 1.4، یک عدد HDMI 2.0b و یک کانکتور USB Type C می شود. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می کند.

زینت بخش پشت کارت، یک بک پلیت با کیفیت فلزی است که آرم DUKE و اژدهای ام اس آی بر آن نقش بسته است. متاسفانه هیچ کدام نورپردازی ندارد. این بک پلیت تمام مشکی، تفاوتی با نسل های پیشین دارد که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد.

به دلیل اینکه PCB رفرنس مورد استفاده در این کارت گرافیک طول کوتاهی دارد، امکان نصب سیستم خنک کننده سه فنه وجود نداشت، بنابراین MSI از یک پارتیشن در بخش انتهای کارت استفاده کرده است تا کولر به PCB کامل متصل شود. اگر چه نمای ظاهری خوبی دارد، اما اگر MSI یک عملکرد ثانویه، مثلا نورپردازی به آن اضافه می کرد، و یا حتی به جای این پارتیشن، بک پلیت را بلند تر می گرفت، به نظرم بهتر از این می بود که فقط یک پارتیشن اتصال دهنده باشد. به هر صورت PCB انویدیاست و نمی توان به MSI در این باره خرده گرفت.

نیروی برق کارت گرافیک از طریق یک کانکتور 8 پین و یک کانکتور 6 پین مطابق با نسخه FE تامین می شود. از اتصال 8 پین 150 وات و از اتصال 6 پین 75 وات خروجی می گیرد. حداقل پاور پیشنهادی برای تغذیه این کارت گرافیک می بایستی 650 تا 750 وات خروجی واقعی داشته باشد.

سخت افزار:

با برداشتن اجزای کارت گرافیک به مدار چاپی رفرنس آن می رسیم که کلیه اجزا و بخش های آن دستپخت انودیا است. برای این کارت از یک سیستم 10 فازی برای مدار تغذیه استفاده شده است.

تعداد 8 عدد معادل 8 گیگابایت چیپ های حافظه GDDR6 ساخت شرکت Micron با پارت نامبر D9WCW دور تا دور هسته TU104 را فراگرفته است.

خنک کننده:

سیستم کولینگ تخصصی MSI که بر روی این کارت استفاده شده است، از سه بخش مجزا تشکیل شده که مجموع عملکرد آنها را می توانید در افزایش قدرت اورکلاک این کارت که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد، مشاهده کنید. کارتهای RTX قدرت اورکلاک اتوماتیک بالایی دارند و هرچه سیستم کولینگ عملکرد بهتری از خود نشان دهد، اتوماتیک اوج فرکانس GPU افزایش خواهد یافت.

سینک خنک کننده غولپیکر این کارت گرافیک تا 2.2 اسلات فضا را اشغال می کند. مجموع 4 لوله ی انتقال حرارت با روکشی از نیکل در تماس با بخش های حیاتی شامل GPU و VRAM قرار دارد. ترمال پد ها جنس و کیفیت خوبی دارند.

سه فن 10 سانتیمتری TORX 2.0 بر روی این کولینگ استفاده شده است که دو عدد از آنها در زمانی که دمای GPU به بیش از 56 درجه می رسد و فن سمت چپی در زمانی که دمای GPU به بیش از 60 درجه می رسد فعال می شوند. این فنهای با کیفیت وظیفه خنک سازی برج های این کولر را بر عهده دارند. عملکرد این فنها به قدری بی صدا است که در حداکثر RPM نیز به سختی می توان نویز آنها را شنید.

در نسل های پیشین بک پلیت های مورد استفاده در گرافیک از داخل دارای یک روکش مشمایی بود که عملا گرما را بین خود و مدار چاپی نگه میداشت، و آن انتظاری که از بک پلیت به عنوان عنصر خنک کننده می رفت، در عمل آنچنان توانا نبود. MSI نسل جدید کارت های خود بخش هایی از روکش مشمایی را حذف کرده است و در آنجا پد های انتقال دما استفاده کرده تا بخش فلزی بک پلیت بتواند به مانند یک سینک خنک کننده واقعی عمل کند.

شرکت ام اس آی برای استحکام سازی و همچنین خنک سازی حافظه های کارت گرافیک، از یک شاسی تمام فلزی مشکی استفاده کرده است.

سیستم تست:

پردازنده Intel Core i7 7700K

یکی از بهترین گزینه ها برای انجام تست ها و بازی ها این پردازنده است. از ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14 نانومتری، 4 هسته و 8 رشته موازی، فرکانس کاری 4.2 گیگاهرتز و مقدار 8 مگابایت برای کش اشاره کرد.

مادربرد MSI Z270 GAMING M5

مادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z270 به همراه فرکانس حافظه 4133 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.

حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.

درایو ذخیره سازی PLEXTOR M8PE M.2 NVME 256G

اس اس دی مورد استفاده PLEXTOR M8PE 256G با سرعت بسیار بالا به پروتکل NVME 1.2 مجهز است و از طریق رابط PCIe Gen.3 x4 به درگاه M.2 متصل می شود. استفاده از فناوری DRAM Cache Buffer، و موتور تصحیح خطای ECC از جمله امکانات آن به حساب می آید. این حافظه دارای سرعت نوشتن 900 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2000 مگابایت در ثانیه است. اس اس دی مورد نظر توسط شرکت پلکستور برای سیستم تست دفتر مجله سخت افزار ارسال شده است.

درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250G

اس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن 550MBps و حداکثر سرعت نوشتار 520MBps را در اختیار سیستم قرار می دهد. ناگفته نماند سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.

خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVO

این قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

منبع تغذیه GREEN GP850B-OCPT

نسل جدید پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است. این پاور از یک ریل پرقدرت 12 ولت 70 آمپری بهره می برد، که به لطف مبدل‌ DC-DC برای ایجاد ولتاژ شاخه‌های +5V و +3.3V در بخش ثانویه، باعث تثبیت هر چه بیشتر ولتاژ شاخه‌های خروجی در این پاور می شود. امکان تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی این پاور به کمک توپولوژی Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant ایجاد شده است تا حامل‌های EMI، RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی افزایش یابد. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور با 10 سال گارانتی، توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.

خمیر سیلیکون گرین GREEN GT-4 PREMIUM

برای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که سپاسگذاریم.

عملکرد:

در گرافیک MSI RTX 2080 DUKE OC 8 GB حداکثر GPU Clock در حالت Boost برابر 1845 مگاهرتز تنظیم می شود. این میزان فرکانس 45 مگاهرتز بیشتر از نسخه FE رفرنرس می باشد. فرکانس حافظه اما مطابق نسخه FE به صورت پیش فرض برابر 7000MHz یا 14Gbps است.

پس از تست ها و بنچ مارکها، نتایج فرکانسی و دمایی فوق بدست آمد. همانطور که مشاهده می کنید، حداکثر دمای GPU در طول تست ها برابر 74 درجه سانتیگراد بود که عالی است، این پایین ترین دما در حالت دیفالت است که در تست ها مشاهده کردیم. سیستم کولینگ MSI که برای DUKE در نظر گرفته است، کاملا بی نقص عمل می کند. این کولینگ خوب باعث شد تا حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU به میزان 1935MHz نیز برسد. به دلیل داشتن خنک کننده قدرتمند GPU 2080 توانست تا این حد از حداکثر فرکانس لحظه ای را ثبت کند. حال به سراغ اورکلاک می رویم.

برای اورکلاک در پله های 40 مگاهرتزی فرکانس GPU را افزایش دادیم تا پس از افزایش 171 مگاهرتز، با موفقیت به مرز 2016 مگاهرتز برای حداکثر فرکانس GPU رسیدیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و آن را با پله های 200 مگاهرتزی، تا 1000 مگاهرتز افزایش دادیم و به سرعت 16Gbps رسیدیم. حال کلیه تست ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم.

با افزایش فرکانس پایه به 1686 مگاهرتز، حداکثر فرکانس در حالت بوست به 2016 و حداکثر فرکانس لحظه ای به 2160 مگاهرتز ثبت شد. افزایش 1000 مگاهرتزی حافظه نیز نتایج خوبی در بر داشت. حداکثر دمای GPU برای این سطح از اورکلاک نیز 74 درجه ثبت شده است. صد البته ما گردش فنها را بر روی 100 در 100 قراردادیم. اما موفقیت ام اس آی در نگه داشتن دمای GPU در حد نرمال، بسیار مشهود است. حال کلیه تست ها را در این میزان از اورکلاک تست مجدد گرفته و آنها را ثبت می کنیم.

با توجه به اورکلاک فوق العاده، این کارت با ثبت حداکثر امتیاز 7462 در نرم افزار Unigine Superposition در صدر جدول به کار خود پایان داد.

کلیه بازی ها را در دقت Full HD تست و نتایج را در جدول فوق ثبت کردیم. تقریبا همه ی آنها – در سنگین ترین جزییات و بالاترین حد از قدرت گرافیکی، بالای 110 فریم خروجی داشتند. این کارت گرافیک مناسب مانیتور های 4K و یا مانیتور های FHD با نرخ به روز رسانی بالای 144 هرتز می باشد.

در تست 3DMark Time Spy نیز با توجه به میزان اورکلاک، صدر جدول از آن MSI RTX 2080 DUKE OC 8 GB شد.

نتیجه گیری

واقعیت این است که کارت گرافیک RTX2080 مدل دوک ام اس آی، در اورکلاک غوغا کرد. این کارت گرافیک با 15 درصد افزایش در میزان فرکانس حافظه و 171 مگاهرتز افزایش در فرکانس عملیاتی GPU بهترین کارت اورکلاک خوری بود که تا به امروز در لابراتوار سخت افزار تست کردیم. نتایج این کارت در اورکلاک بی نظیر بود و باید به MSI برای طراحی سیستم کولینگ بی نظیر این کارت تبریک گفت.

فنهای Torx 2.0 بدون شک از بهترین فنهایی است که می توان برای کارت گرافیک استفاده کرد و MSI پیش از این نیز در کارت گرافیک Trio GTX1080Ti از این فنهای موفق استفاده کرده است. از نظر ابعاد دقت کنید باید از کیسی استفاده کنید که حداقل تا 32 سانتیمتر بتواند از طول کارت گرافیک پشتیبانی کند. گردش فنها در لود های سنگین نیز به حداکثر نمی رسد که خود نشان دهنده راندمان بالای سیستم کولینگ کارت است با این حال این کارت گرافیک عملکرد فنلس نیز دارد.

نورپردازی RGB این کارت می توانست گسترده تر باشد، اما MSI نورپردازی گسترده را برای مدل Trio در نظر گرفته است. اگر امکان تهیه کارتهای گرافیک RTX میسر می بود، و قدرت خرید می داشتیم، حتما برای استفاده شخصی هم از این کارت گرافیک تهیه می کردیم. در ایران کارت گرافیک MSI RTX 2080 DUKE OC 8 GB احتمالا با قیمت حدودی 12 میلیون تومن به بالا در دسترس قرار خواهد گرفت. به هر حال قیمت کارتها High End همیشه بالاست. در کل با توجه به کلیه جوانب، از این کارت گرافیک رضایت کامل داریم و از دفتر محترم MSI هم تشکر می کنیم که فرصت بررسی این کارت خوب را به ما داد. برویم به سراغ Award ها.

با توجه به طراحی عالی کولر و عملکرد بی صدای فنها، نشان پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار به کارت MSI RTX2080 DUKE OC اعطا می شود.

همچنین با توجه به عملکرد بی نظیر این کارت در حالت اورکلاک که موفق شد صدر جدول تست ها را از آن خود کند، سایت سخت افزار به آن نشان Performance را نیز اهدا می کند.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=9.8; خنک کننده=9.7; طراحی=9.3; ارزش خرید=8.5; {/REVIEW}