بروزرسانی: تاثیرات مطلب کارت گرافیک های جدید در بازارا یران دیدنی است!
1 min read

بروزرسانی: تاثیرات مطلب کارت گرافیک های جدید در بازارا یران دیدنی است!

همانطور که می دانید، انویدیا به تازگی کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20 را در 3 مدل معرفی کرده است؛ در طول این هفته ها، با اخبار این محصولات در خدمت شما عزیزان بودیم؛ حال مدتی از ورود این محصولات به بازار ایران می گذرد؛ برخی از کمپانی های داخلی با ورود کارت گرافیک های سفارشی NVIDIA GeForce RTX 20، خرید این مدل ها را برای کاربران، گیمرها و علاقمندان داخلی فراهم کرده اند. اما این سوال وجود دارد که چند نفر امکان خرید چنین محصولاتی را دارا هستند؟

بگذارید خیالتان را راحت کنیم، برای خرید کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20، باید هزینه خرید یک اتومبیل را کنار بگذارید! هر چند که برخی از فروشگاه های آنلاین از موجود کردن این مدل ها پرهیز کرده اند، اما عده ای دیگر که در سبد کالای خود این کارت گرافیک ها را قرار داده اند نیز با تفاوت قیمتی چشمگیر، ما را متعجب کرده اند! می دانیم که در این میان، اوضاع نابسامان اقتصادی و افزایش شدید ارزش دلار و ارزهای خارجی به نسبت ریال، مقصر اصلی داستان است.

بیش از هر عامل دیگری، افزایش ارزش ارزهای خارجی در 9 ماه اخیر بوده است که خرید بسیاری از قطعات سخت افزاری را برای کاربران ناممکن ساخته و حالا که شاهد کاهش قیمت نسبی هستیم، بازهم تاثیر ماه های اخیر در بازار کامپیوتر ملموس است. با گپ و گفتی دوستانه که با چند مدیر فروش وب سایت و مراکز فیزیکی خرده فروشی کشور داشتیم، کمبود خرید کاربران را عامل بی میلی موجودی بیشتر و تنوع مدل می دانند. بر خلاف نسل پیشین (Pascal) که در بدو ورود به بازار ایران به دلیل قیمت نسبتا مناسب خود از فروش بالایی برخوردار بود، کارت گرافیک های Turing با قیمت های نجومی خود، دست بسیاری از گیمرهای ایرانی را خود دور نگاه داشته اند.

از سوی دیگر، اگر قید فناوری های اختصاصی و خاص RTX را بزنید، در حال حاضر پرچمداران GTX 1000 با قیمت بسیار پایین تر، از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. همانطور که گفته شد، تفاوت برچسب قیمت در بین فروشگاه ها نیز یک مسئله سوال برانگیز است! این اختلاف قیمت که گاها به چند میلیون تومان نیز می رسد، به خودی خود نشان از ضعف مدیریت بازار در این زمینه دارد. آیا شما می توانید کارت گرافیکی به مبلغ 17 الی 30 میلیون تومان را خریداری کنید؟

بروزرسانی:

دوستان و همراهان سخت افزار، همانطور که می دانید، انتشار چنین مطالبی از سوی بنده، به منظور فشار و تلنگری بر بازار سخت افزار بوده تا بدین ترتیب بتوانیم تا جای ممکن از عملکرد اشتباه و قیمت گذاری نجومی برخی از افراد و فروشگاه ها، جلوگیری نماییم. هر چند که ریشه تمامی این مشکلات در افزایش نرخ ارز و عدم ثبات اقتصادی است، اما تا حدودی نیز می توان با تکیه بر مدیریت فروش، از افزایش قیمت نجومی این محصولات جلوگیری نمود.

بازخورد این مطلب در بین دست اندرکاران این بازار بسیار بالا بوده و پیام های بسیاری برای بنده سرازیر شده که عمدتا مبنی بر حذف آن بود. از سوی دیگر، دوستانی در این مکاتبات به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی، هر یک دیگری را متهم کرده که به هر حال متوجه منشاء این قیمتهای نجومی شده ایم. تنها در عرض چند ساعت، برخی از فروشندگان کارت گرافیک های فوق را از سبد کالای خود حذف کرده و برخی دیگر نیز به دلیل اختلاف قیمت فاحش، مجددا به افزایش قیمت کارت گرافیک های خود، هماهنگ با دیگر بخش های بازار اقدام کرده اند که دلایل آن نیز کاملا روشن بوده و نیازی به توضیح ندارد.

به هر حال خوشحالیم که درج چنین مطالبی از سوی بنده و وب سایت سخت افزار، می تواند تا حدودی از این فشار و اشتباهات قیمت گذاری کاسته و تنها در عرض چند ساعت با چنین واکنش های روبرو شود. ما همواره پشتیبان کاربران و خریداران عزیز بوده و در کنار شما هستیم.