همکاری امنیتی خودروسازان بزرگ جهان با دولت چین
1 min read

همکاری امنیتی خودروسازان بزرگ جهان با دولت چین

سال ها است که دولت چین تولیدکنندگان خودرو و شهروندان خود را تحت فشار قرار می دهد که برای کاهش میزان آلودگی کشور از وسایل نقلیه هیبرد و الکتریکی استفاده کنند. اما خیلی از این وسایل نقلیه که به عنوان "وسایل نقلیه انرژی های جدید" شناخته می شوند، موقعیت مکانی راننده را نیز ردگیری می کنند و بر اساس گزارش جدید Associated Press تعدادی از مقامات و نهاد های دولتی نیز به این داده ها دسترسی دارند. بر اساس این گزارش بیش از 200 تولید کننده (هم خارجی و هم داخلی) این اطلاعات را به مراکز نظارت دولتی انتقال می دهند که "مرکز تحقیقات، نظارت و جمع آوری داده های عمومی وسایل نقلیه الکتریکی شانگهای" و " ائتلاف ملی و بزرگ اطلاعات وسایل نقلیه انرژی های جدید " از مهم ترین آن ها هستند.

مقامات چینی در این باره می گویند که این داده ها به منظور افزایش امنیت عمومی و تسهیل توسعه صنعتی و برنامه های زیرساختی جمع آوری می شوند. چینی ها می گویند که این داده ها همچنین برای جلوگیری از تقلب در یارانه اختصاص داده شده توسط دولت به وسایل نقلیه انرژی های جدید استفاده می شوند. بر اساس گزارش شورای بین المللی حمل و نقل پاک در سال گذشته، این سیستم نظارتی کار خود را با آغاز سال 2017 شروع کرده است. کارمندان سیستم نظارتی قادرند به نقشه نگاه کنند، بر روی یک وسیله نقلیه کلیک کرده و مواردی مانند شرکت تولید کننده، مدل، مسافت طی شده و میزان شارژ باتری را مشاهده کنند. دایملر(کمپانی مادر مرسدس بنز) در این باره گفته است که کمپانی این داده ها را با دولت به اشتراک می گذارد زیرا این یک دستور است، اما مشتریان کاملا از نحوه انجام آن مطلع هستند. فولکس واگن نیز توضیحی مشابه را ارائه می کند و این نکته را اضافه می کند که مشتریان مجبور هستند با این سیستم موافقت کنند. یک نماینده NIO، که یکی از راه انداز های EV در چین است می گوید که این کمپانی بر اساس قوانین و مقررات تجاری در این باره شکایت کرده است. فورد نیز همانند نماینده نیسان، تسلا و بی ام و از نظر دادن در این باره پرهیز کرد.

از آن جایی که کمپانی های تولید کننده خود رو جهان به دنبال افزایش سهم حضور خود در بازار چین هستند، این دستور اشتراک گذاری اطلاعات می تواند سوالاتی را در این باره مطرح کند. چین بزرگ ترین بازار خودرو های الکتریکی را دارد و بسیاری از این کمپانی ها سال ها و بعضی از آن ها دهه ها است که در تلاشند تا سهم خود را در این بازار افزایش دهد. آن ها با شرایطی که دولت چین پدید آورده است با کمپانی های بومی به همکاری پرداخته اند. آن ها قبل از اینکه قوانین تولید خودرو در تابستان امسال با تغییر روبه شود یک موج اقتصادی جدید را مهیا کرده بودند که کمپانی های خارجی در خاک چین خودرو تولید کنند؛ تسلا اولین کمپانی EV خواهد بود که در چین کارخانه خود را باز خواهد کرد.

اما این مسئله اشتراک گذاری اطلاعات می تواند به یک گزاره مبهم در این رابطه تبدیل شود. حتی اگر داده ها ناشناس باقی بمانند که البته این مسئله نیزتضمین شده نیست به نظر می رسد که این سیستم می تواند به یک ابزار قدرتمند برای طرح نظارتی رئیس جمهور شی جینپینگ تبدیل شود. دولت چین پیش از این بر روی برنامه ای کار می کرده است تا خودرهای جدید به چیپ های ردیاب RFID مجهز شوند. چیزی که واضح است این است که رئیس جمهور شی در دولت خود به دنبال افزایش جمع آوری اطلاعات شهروندان بوده است و تاسیس سیستم "اعتبار اجتماعی" که شهروندان را بر اساس رفتارشان رتبه بندی می کند و یا مجهز کردن شهر ها ( پلیس ها) به اسکنر چهره می تواند این مسئله را به خوبی تایید کند.