درآمد اپراتورهای موبایل از هزینه پیامک به صفر رسیده است
1 min read

درآمد اپراتورهای موبایل از هزینه پیامک به صفر رسیده است

با ورود گوشی‌های هوشمند و به دنبال برنامه‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی به دنیای تکنولوژی، میزان درآمد اپراتورهای بیش از هر بخش دیگری دستخوش تغییر شد. از یک طرف با کاهش استفاده مردم از سرویس‌هایی مانند پیامک و تماس درآمد کم شد، اما از طرف دیگر کاربران بیش از گذشته روی به استفاده از بسته‌های اینترنتی همراه آوردند که این نظر برای اپراتورها بد نشد. با این حال، آنها دست روی دست نگذاشتند و با اعتراض به نسبت به فعالیت برنامه‌های پیام‍‌رسان و شبکه‌های اجتماعی زمینه مسدود شدن تماس‌های صوتی و تصویری آنها را فراهم کردند. اما به نظر می‌رسد که برای نجات سرویس پیامکی خود نتوانستند کار زیادی انجام دهند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی با اشاره به تحولاتی که در دنیا به دنبال اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است، گفت:

کاهش درآمد اپراتورهایی که سرویس به روز نشده دارند در دنیا مشهود است به نحوی که اپراتورهایی که سرویس مشابه قدیمی ارائه می‌کنند با کاهش درآمد 50 تا 90 درصدی مواجه هستند. درآمد اپراتورهای موبایل در سرویسی مانند پیامک، به صفر رسیده و در حوزه مکالمه نیز درآمد اپراتورها روند کاهشی دارد، بنابراین اپراتورها باید با توجه به شرایط جدید باز طراحی شده و برای تحول جدید آماده باشند.

طبق گزارش خبرگزاری مهر، فلاح جوشقانی معتقد است که برای ایجاد تحول دیجیتال، سازمان‌ها باید متحول و آماده پذیرش آن شوند. او تحول دیجیتال در دنیا را موجب افزایش درآمد می‌داند و براساس آماری که از مجمع جهانی اقتصاد ارائه داده، نشان داده است؛ کشورهایی که استراتژی تحول دیجیتال را اجرا کردند با افزایش 9 درصدی درآمد، افزایش 12 درصدی حجم بازار و افزایش 26 درصدی سودآوری شرکت‌ها همراه بودند. او ایجاد تحول دیجیتال را در جهت افزایش سرعت ارائه خدمات، بهبود فرآیند عملیاتی اپراتورها، چابکی سازمان‌ها و کاهش هزینه به خصوص ابزاری که در حوزه مجازی سازی استفاده می شود عنوان کرده است. جوشقانی افزود:

آمارها نشان می دهد که در بازه زمانی سال 2016 که تحول دیجیتال به طور اساسی مطرح شد، ارزش افزوده در صنعت 10 هزار میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود که تنها در بخش محتوا و سرگرمی این رقم به 700 میلیارد دلار برسد.در صنعت ICT عواملی مانند کاهش درآمد اپراتورها، اهرم‌هایی هستند تا اپراتورها به سمت تحول دیجیتال حرکت کنند.