معرفی چیپست Snapdragon 8cx ویژه کامپیوتر های ویندوز 10 توسط کوالکام
1 min read

معرفی چیپست Snapdragon 8cx ویژه کامپیوتر های ویندوز 10 توسط کوالکام

طی اجلاس Snapdragon در هاوایی، کوالکام از جدیدترین چیپست خود برای کامپیوتر های ویندوز 10، Snapdragon 8cx، رونمایی کرد. این چیپست به نوعی جایگزین Snapdragon 850 محسوب می شود اما یک هیولا کاملا متفاوت است. در حالی که 850 مدل تغییر یافته Snapdragon 845 (چیپست مخصوص دستگاه های موبایل) بود، 8cx اولین SoC ساخته شده برای دستگاه های PC توسط کمپانی است که از ابتدا به همین منظور ساخته شده است. این چیپست با طراحی 7 نانومتری ساخته شده است و پیش بینی می شود که از سه ماهه سوم سال آینده در دستگاه ها از آن استفاده شود.

به نقل از Reddit ، کوالکام می گوید که Snapdragon 8cx میزان عملکرد دوبرابر را نسبت به Snapdragon 850 ارائه می کند که در صورت صحیح بودن این گفته میزان قابل توجهی است. کمپانی می گوید که عملکرد 8cxزمانی که اپلیکیشن های Windows ARM را اجرا می کند باید یک پردازنده Core i5 سری U اینتل را به چالش بکشد.این درحالی است که SD850، پردازنده Core i5-6300U اینتل را در نتایج چند هسته ای بنچمارک شکست داده و فقط کمی در نمرات تک هسته ای عقب مانده است. بنابراین ادعا کوالکام باورکردنی است اما قطعا نیاز است که 8cx با نسل کنونی هشتم Core i5 مورد مقایسه قرارگیرد. پردازنده گرافیکی Adreno 680 به کار رفته در 8cx از پس دو نمایشگر 4K HDR بر می آید و دارای شتاب دهنده سخت افزاری برای پخش ویدئوهای 4K در 120 فریم بر ثانیه خواهد بود. هسته های پردازنده 8cx از نوع Kryo 495 بوده و این چیپست همچنین مجهز به مودم X24 Cat.20 LTE خواهد بود که بر روی کاغذ سرعت دانلود آن به 2 گیگابیت بر ثانیه، و سرعت آپلود آن 316 مگابیت بر ثانیه می رسد.

نسل سوم PCI-E و نسل دوم USB 3.1 از لوازم جانبی بدون محدودیت پشتیبانی می کنند و از نظر حافظه نیز پشتیبانی از SSDهای NVMe در چیپست وجود خواهد داشت. پردازشگر سیگنال Hexagon 685 به کار رفته در چیپست به همراه نسل چهارم موتور هوش مصنوعی کوالکام امکان استفاده پیشرفته از دستیار های Cortana و Alexaرا فراهم می آورند. از دیگر ویژگی های Snapdragon 8cx می توان به پشتیبانی از Bluetooth 5.0 و شارژ سریع 4+اشاره کرد. بدون شک 8cx، سریع ترین Snapdragon است، یک شاهکار که ساخته شده است تا کاهش گرما را به سبک گوشی های هوشمند امروزی در لپ تاپ های دو در یک ممکن سازد. کوالکام همچنین عمر باتری چند روزه را در مورد دستگاه هایی که مجهز به8cx هستند وعده می دهد. علاوه بر این، 8cx اولین محصول Snapdragon است که تایید استاندارد های ویندوز 10 را دریافت کرده است؛ امری که برای کامپیوتر های دائم در حال کار سازمان های تجاری ضروری به حساب می آید. و در آخر اگر بخواهیم به آنالیز اسم این چپیپست قدرتمند بپردازیم باید بگوییم که "cx" مخفف دو کلمه "compute"(محاسبه) و "extreme" (فوق العاده) است. این نام گذاری روش اتخاذ شده ای دیگر از جانب کوالکام بوده است تا بیان کند چیپست جدید، قدرتمند ترین چیپستی است که تا به اکنون توسط این کمپانی ساخته شده است.