مطالعات نشان می‌دهد که حتی خود آن هایی که اخبارشان را از صفحات اجتماعی دریافت می‌کنند به آن اعتماد ندارند
1 min read

مطالعات نشان می‌دهد که حتی خود آن هایی که اخبارشان را از صفحات اجتماعی دریافت می‌کنند به آن اعتماد ندارند

یک مطالعه توسط مرکز تحقیقاتی Pew این هفته منتشر شد که نشان می‌دهد حداقل دو سوم آمریکا بخشی از اخبار خود را توسط رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند؛ اما خیلی از آن‌ها هنوز به صحت آن اطمینان ندارند.

درواقع از بین کسانی اخبار خود را از رسانه‌ها اجتماعی دریافت می‌کنند، 42درصد آن‌ها اعتقاد دارند که بخش زیادی از آن نادرست است. همچنین افرادی که از رسانه‌های قدیمی به عنوان منبع اصلی خبر خود استفاده می‌کنند بیشتر به اخباری که در صفحات اجتماعی دریافت می‌کنند مشکوک می‌شوند؛ 68درصد از افرادی که اخبار خود را از رسانه‌های چاپی دریافت می کنند به اخبار موجود در رسانه‌های اجتماعی ایمان ندارند.

نگرانی‌های اولیه‌ای نیز بین شرکت‌کنندگان در نظر سنجی وجود داشت، 31درصد آن‌ها نگران عدم صحت اخبار بودند و 11درصد هم نگران بودند که اخبار جانب دارانه و یا سیاسی باشد.

وجود گرایش خاص و تبعیض سیاسی در رسانه‌های اجتماعی، ماه‌های اخیر سر تیتر بسیاری از خبر‌ها بوده است. در واقع، هفته پیش در جریان دادرسی کنگره ایالات متحده، مدیرعامل توییتر جک دورسی و مدیر ارشد فیسبوک Sheryl Sandberg درباره نگارنی‌ها نسبت به تولید اخبار کذب و دخالت در انتخابات توسط پلتفرم‌هایشان پاسخ دادند. بسیاری از افراد در رابطه با این تبعیض‌ها اعتراض داشتند.

اما شواهد ارائه شده توسط PEW نشان می‌دهد که این تبعیض سیاسی نیست که موجب آزار مخاطبین خبر رسانه‌های مجازی می‌شود؛ زیرا کاربران رسانه‌های اجتماعی کماکان بعد از حوادث سیاسی اخیر اخبار خود را از این رسانه‌ها دریافت می کنند. به طور مثال فیسبوک همچنان همان بازار قبلی خود را حفظ کرده است، Reddit دست کم از دیدگاه کاربران خود به منبع قالب خبر در رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است. البته هنوز به پای فیسبوک نمی‌رسد اما بر اساس نظر سنجی کاربران، اکثریت 73 درصد گفته‌اند که خبرهایشان را از آنجا دریافت می‌کنند.