واردات خودرو فعلاً ممنوع است
1 min read

واردات خودرو فعلاً ممنوع است

گمرک ایران در تشریح توصیه های گمرکی به واردکنندگان کالا یک بار دیگر اعلام کرده است که واردات خودرو فعلاً ممنوع است و در این رابطه مصوبه جدیدی به گمرک ابلاغ نشده است. طبق گزارش روابط عمومی گمرک ایران با مصوبات جدید دولت به حالت عادی بازگشته و در حال حاضر ۳ هزار و ۶۳۷ قلم کالا مشمول معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت ارز شده‌اند. بنابراین در زمان ترخیص این کالاها نیازی به تأییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و یا تعهد بانکی نیست.

به پیشنهاد گمرک ایران واردات کالا بدون انتقال ارز برای کالاهای موجود در انبارها آزاد شده است. بنابراین ثبت سفارش با اعتبار حداکثر یک ماه برای ترخیص جهت واردات کالا به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ تصویب این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری _ صنعتی و ویژه اقتصادی باشند بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی از سوی هیأت وزیران بلامانع است. در حال حاضر تعداد 1400 قلم کالا مشمول ممنوعیت واردات اند که امکان ثبت سفارش و واردات آنها وجود ندارد. خودرو نیز در فهرست قرار دارد و مصوبه جدیدی این خصوص به گمرک ابلاغ نشده است.

در پی ممنوعیت واردات خودرو امکان ترخیص خودروهای وارد شده نیز در گمرک وجود نداشت. این موضوع در کنار نوسان قیمت ارز باعث افزایش بی رویه قیمت خودروهای وارداتی در بازار شده بود. اما چند روز پیش اعلام شد که طرحی به دولت ارائه شد که در پی آن خودروهایی که پول آنها پرداخت شده و وارد گمرک شده ‌اند ترخیص شوند. دولت نیز با این موضوع موافقت کرده است. در گام بعدی انتظار میرود که دولت با واردات خودروهایی که پیش از ممنوع شدن واردات، ثبت سفارش شده و پول آنها نیز پرداخت شده است اما به دلیل ممنوعیت واردات وارد کشور نشده‌اند نیز موافقت کند. میرسلوک، رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو ابراز امیدواری کرده است که با ترخیص و ورود خودروهای وارد شد و ثبت سفارش شده به بازار، قیمت خودروهای وارداتی متعادل شود.