ماکسی، رباتی صمیمی و هوشمند طراحی شده برای کمک در مراکز درمانی
1 min read

ماکسی، رباتی صمیمی و هوشمند طراحی شده برای کمک در مراکز درمانی

در حالی‌ که بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا افراد زیادی را در بخش‌های درمانی به‌کار گیرند، ربات‌ها می‌توانند راه‌حل واقع‌ بینانه‌ای برای برداشته شدن فشار کاری از روی کارکنان کنونی این مراکز باشند.

هم‌ اکنون تکنولوژی رباتیک در بسیاری از جراحی‌ها به جراحان کمک می‌کند تا کیفیت و دقت جراحی بهبود یابد؛ اما این تکنولوژی این قابلیت را نیز دارد که به پرستاران و سایر پرسنل در وظایف روزانه آن‌ها کمک کند.

در تلاش برای بهبود وضعیت کارکنان مراکز درمانی، کمپانی Diligent Robotics یک ربات هوشمند اجتماعی به نام ماکسی را ساخته است که قابلیت انجام امور بالینی را دارد و می‌تواند به یک عضو حیاتی و قابل‌ اعتماد از تیم درمانی تبدیل شود.

به‌طور مثال برخلاف رابیر، یک ربات درمانی ژاپنی که قابلیت بلند کردن افراد از تخت و دوباره قرار دادن آن‌ها را دارد، ماکسی برای تعامل با بیماران ساخته نشده است؛ بلکه طراحی‌شده است تا به پرستاران در امور غیرتعاملی آن‌ها کمک کند تا آن‌ها زمان بیشتری برای تعامل با بیماران داشته باشند.

ماکسی که هفته پیش توسط Austin، یک کمپانی تکنولوژی در تگزاس، رونمایی شد از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا درباره محیط افراد خود یاد بگیرد. این ربات با استفاده از مجموعه‌ای از چرخ‌ها حرکت می‌کند و از سنسورها در جهت جلوگیری از برخورد با موانع بهره می‌گیرد. ماکسی به کمک یک بازو و یک گیره پیشرفته این قابلیت را پیدا می‌کند که وظایفی مانند انتخاب ابزار پزشکی و تحویل آن‌ها را انجام دهد. همچنین این ربات پیشرفته دارای صفحه‌ای است که اطلاعات مربوط به کارهایی که انجام می‌دهد را نمایش می‌دهد.

با توجه به اینکه ماکسی برای کار در یک محیط پراسترس ساخته شده است، طراحان آن در نظر داشته‌اند تا یک شخصیت دوستانه را برای آن بسازند. Diligent Robotics ماکسی را به‌عنوان ربات"صمیمی" و "دوستانه" توصیف می‌کند، و این ربات با توجه به نور LED زیبا و صدای نازکش حتماً این‌گونه به نظر می‌رسد.

در واقع با تمام این صحبت‌ها که حاکی از آن هستند که ربات‌ها جایگزین انسان‌ها خواهند شد، Diligent Robotics می‌گوید که ماکسی برای پشتیبانی از انسان‌ها و کمک به آن‌ها در انجام وظایفشان طراحی شده‌ است.

ماکسی این هفته کار خود را در مراحل آزمایشی به در مرکز درمانی دالاس تگزاس، بخش درمانی دانشگاه تگزاس و بیمارستان متدیست هیوستون آغاز خواهد کرد. آزمایش‌ها مشخص می‌کنند که آیا ماکسی برای کار در محیط واقعی آماده می‌باشد یا خیر.