1 min read

اینتل مجبور به تولید چیپست در ابعاد 22 نانومتر شد!

INTهمانطور که می دانید و در روزهای اخیر در چند مطلب بدان اشاره کردیم، اینتل به واسطه نگاه داشتن چند پلتفرم 14 نانومتری در خط تولید خود، بسیار تحت فشار قرار گرفته و خطوط تولید تراشه و CPUهای 14 نانومتری این شرکت به دلیل تقاضای بالا، فشار زیادی را به این شرکت وارد کرده اند. از سوی دیگر این شرکت دست کم تا اوایل سال 2019 وارد لیتوگرافی 10 نانومتری نخواهد شد پس به ناچار دست به یک اقدام جالب توجه زده است که در ادامه بدان می پردازیم.

به طور سنتی، سیاست اینتل به این گونه است که پس از ارتقاء هر نسل و پلتفرم، چیپست های مادربردهای آن پلتفرم را با یک گره بزرگتر، تولید می کند. به عنوان مثال برای پردازنده های 10 نانومتری از چیپست های 14 نانومتری استفاده می کند. اما به دلیل وجود چند پلتفرم 14 نانومتری این شرکت تصمیم به تولید تراشه و CPU در لیتوگرافی 14 نانومتری گرفت. این کمپانی کمی قبل به ناچار یک تراشه با نام H310 را از خط تولید خود کنار گذاشت و حالا مشخص شده است که Intel بازهم نیاز به بازنگری در سیستم تولید خود دارد چرا که از پس تامین تقاضای جهان بر نمی آید.

اینتل تصمیم به تولید PCH یا همان چیپست، در لیتوگرافی 22 نانومتری گرفته است. حداقل 1 چیپست با نام H310C برای این منظور آزمایش شده و آزمون ها را با موفقیت پشت سر نهاده است. این تراشه با ابعاد 10 میلی متر در 7 میلی متر، کمی بزرگتر از تراشه H310 اولیه با ابعاد 6.5 در 8.5 میلی متر است. مادربردهای H310C که با نام تجاری H310C یا H310 R2.0 راهی بازار خواهند شد و این تراشه تمامی ویژگی های سری 300 و تراشه H310 را به خوبی ارائه می کند اما با لیتوگرافی بزرگتر. از نظر فنی، هر دو تراشه بسیار نزدیک به یکدیگر هستند و اینتل تنها به دلیل نجات خط تولید خود از این وضعیت، دست به چنین کاری زده است.