بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1
1 min read

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

ماوس خوب یکی از ابزار کاربردی برای گیمرها و یا افرادی است که زیاد با کامپیوتر و یا لپ تاپ کار می کند. داشتن یک ماوس خوب این امکان را به کاربر می دهد که بتواند در بازی ها و کاربردهای مختلف به امکانات و قابلیت های بیشتری دست پیدا کند. این موضوع باعث شده است که هر روزه شاهد عرضه ماوس های متنوع تری با امکانات جانبی بیشتر باشیم. شرکت های زیادی در زمینه ساخت ماوس فعالیت دارند و یکی از این شرکت های که شاید برای کاربران ایرانی زیاد شناخته شده نباشد شرکت تایوانی GAMDIAS است. در کل محصولات این شرکت در سه زمینه تجهیزات جانبی بازی، صندلی بازی و قطعات که شامل پاور، کیس و خنک کننده می شود به بازار ارائه می شود. در این بررسی می خواهیم نگاهی به ماوس مخصوص بازی RGB این شرکت با نام Zeus P1 بیاندازیم که نام یکی از خدایان معروف یونان باستان را با خود به یدک می کشد. با ما باشید تا نگاهی به این ماوس داشته باشیم.

طراحی و ساختار

ماوس Zeus P1 یک ماوس با بدنه پلاستیکی مات است که نورپردازی RGB آن در اولین نگاه چشم شما را به خود جلب می کند.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

این ماوس طراحی استانداردی دارد و اندازه و ساختار آن به گونه ای است که در بیشتر سایزهای دست قابل استفاده خواهد بود. پلاستیک بخش فوقانی ماوس مات است و کمی زبری روی آن احساس می شود. البته این موضوع باعث نمی شود که پوست دست شما اذیت بشود چون این زبری زیاد نیست و بیشتر برای استفاده بهتر در نظر گرفته شده است.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

با این وجود اثر انگشت روی این بخش باقی می ماند. مانند اکثر ماوس های بازار، P1 هم دارای یک غلطک است که برای اسکرول کردن استفاده می شود و همچنین کلید سوم ماوس هم است.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

در پایین این غلطک دو دکمه دیده می شود که دکمه ای بالایی که اندازه بزرگتری دارد برای افزایش و دکمه کوچکتر برای کاهش میزان دقت ماوس استفاده می شود.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

در روی دکمه راست نماد ماوس دیده می شود که به صورت کوچک چاپ شده است.در بخشی که دست قرار می گیرد لوگوی شرکت GAMDIAS دیده می شود که در زیر آن دیود نوری با رنگ های مختلف روشن می شود. در فاصله بین کاور بالایی و بخش پایینی ماوس یک نوار پلاستیکی سفید مات دیده می شود که برای نمایش نورپردازی RGB استفاده می شود. در سمت داخلی ماوس دو دکمه با رنگ نقره ای دیده می شود که این دکمه ها قابل برنامه ریزی هستند.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

در دو طرف این ماوس یک بخش پلاستیکی نرم بافت دار وجود دارد که باعث می شود ماوس بهتر در دست کاربر قرار بگیرد و حرکت آن راحت تر باشد.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

اما این تمام ماجرا نیست چون P1 علاوه بر نوار نورپردازی در سطح بالایی دارای یک نور سفید مات در بخش پایین ماوس است که این موضوع باعث شده دارای نورپردازی دوگانه باشد. در بخش زیری ماوس هم پدها و فضایی برای خروج پرتوهای سنسور اپتیکال دیده می شود.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

در کل کیفیت ساخت P1 در سطح خوبی است اما در کل بخش فوقانی می توانست کیفیت ساخت بهتری داشته باشد. کابل ماوس دارای پوشش بوده است و این موضوع مقاومت آن را در برابر بریده شدن افزایش می دهد.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

همچنین برای مقاومت بیشتر سیم محل اتصال سیم به ماوس و پورت USB دارای یک بخش پلاستیکی مقاوم است که باعث می شود بعد از مدتی سیم ماوس در محل اتصال دچار قطعی نشود. کانکتور USB هم دارای پوشش طلایی است.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

مشخصات فنی و نرم افزار

طبق اطلاعات ارائه شده ماوس Zeus P1 مجهز به سنسور نوری پیشرفته است که می توان روی سطوح مختلف کار کند. طبق اطلاعات ارائه شده این ماوس در دقت های 1600، 2400، 5600، 8200، 10800 و 12000 نقطه در اینچ کار می کند. میزان Polling Rate در این ماوس 1000 هرتز است (Polling Rate به میزان زمانی گفته می شود که کامپیوتر پورت USB را برای دریافت اطلاعات بررسی می کند). میزان عمر سوئیچ های این ماوس 20 میلیون کلیک اعلام شده است که به خوبی برای مدتی طولانی خیال شما را از بابت خرید ماوس راحت می کند! سیم به کار رفته در P1 حدود 1.8 متر طول دارد که همانطور گفته شد دارای پوششی که باعث می شود سیم ماوس در مقابل مواردی مانند کشیدگی، له شدگی یا پیچ خوردن مقاوم باشد. از دیگر مشخصات فنی امکان برنامه ریزی هشت دکمه روی ماوس است که کمک شایانی به شما در بازی ها می کند. این ماوس 125 گرم وزن دارد و ابعاد آن به ترتیب 40.85×72.45×127.26 میلی متر است.

جدول مشخصات فنی

نوع سنسور

سنسور اپتیکال پیشرفته

طول سیم

1.8 متر با کانکتور USB طلایی

وزن

125 گرم

ابعاد

40.8×72.45×127.26 میلی متر

حداکثر دقت

12000 نقطه در اینچ

رابط کاربری گرافیکی

نرم افزار HERA

تعداد کلیدهای قابل برنامه ریزی

8 کلید

همان طور که در جدول اشاره شد شما با استفاده از نرم افزاری که می توانید آن را از وب سایت GAMDIAS دانلود کنید به یک رابط کاربری مناسب را در اختیار داشته باشید. این نرم افزار وقتی روی سیستم نصب باشد در صورت نصب محصولاتی مانند ماوس و کیبورد این شرکت مدل محصول را تشخیص می دهد و می توانید با استفاده از آن به امکانات خوبی دسترسی داشته باشد. در این نرم افزار امکان واگذاری یا مدیریت وظایف هر کلید وجود دارد. همچنین در این نرم افزار قابلیت Macro Management، کنترل سرعت نشانگر، سرعت دوبار کلیک، دقت ماوس و دیگر موارد هم دیده می شود. در بخش Mouse Luminance شما قادر خواهید بود ترکیب بندی رنگی، افکت ها و میزان روشنایی را تغییر دهید. امکان تغییر روشنایی به شما کمک می کند در محیط تاریک با کاهش نور ماوس هم چشم خود را مراقبت کنید و هم جلوه بصری بهتری ایجاد کنید. در کل نرم افزار HERA امکانات و قابلیت های زیادی دارد که باعث می شود بتوانید ماوس را براساس نیاز خود بهینه سازی کنید و بهترین استفاده را از ماوس در کاربردهای مختلف ببرید.

بررسی ماوس اپتیکال مخصوص بازی RGB مدل Zeus P1

تست کارایی ماوس

ماوس P1 RGB را در حالت های مختلف تست کردیم. یکی از موارد استفاده این ماوس در کاربردهای عادی بود. در این حالت از ماوس برای کاربردهای مختلف مانند اجرای نرم افزار یا موارد استانداردی که بیشتر کاربران هر روزه با آن در ارتباط هستند، استفاده کردیم. در مدت استفاده از ماوس مشکلی در زمینه خستگی مچ دست یا طراحی نداشتیم. همچنین به علت وزن مناسب و ساختار ارگونومی ماوس حس مثبتی در زمان کار کردن با ماوس خواهید داشت. وجود بخش نرم بافت دار در دو طرف ماوس باعث می شود در زمان استفاده حس ثبات بهتری داشته باشید و این موضوع در زمان اجرای بازی بیشتر احساس می شود. یکی از موارد دیگری که از این ماوس در آن استفاده کردیم طراحی با استفاده از فتوشاپ و نرم افزارهای دیگر بود که نیاز به دقت مناسب ماوس دارد. با وجود استفاده از پد ماوس استاندارد بدون هیچ اغراقی P1 RGB بسیار خوب ظاهر شد و با وجود کلید تغییر دقت ماوس توانستیم براساس نوع نیاز به بهترین حالت دقت دست پیدا کنیم. این موضوع باعث می شد در زمانی که نیاز داریم دقت ماوس را براحتی بالا و پایین ببریم. برای تست بازی هم از بازی های مختلفی مانند بازی های اکشن مانند DOOM که نیاز به دقت و عکس العمل خوب ماوس دارد استفاده کردیم. همانطور می دانید در بازی DOOM یا بازی های مشابه در این رده سرعت ماوس و زمان پاسخ دهی آن یکی از موارد مهم است چون بدون یک ماوس به طور حتم در مسابقه یا بازی تحت شبکه کشته خواهید شد. همچنین در بازی معروف Counter Strike که طرفداران زیادی دارد دقت و کارایی ماوس نقش بسزایی ایفا می کند و کوچکترین خطایی باعث شکست شما می شود. در این بازی کاربر به محدوده دقت ماوس متفاوتی نیاز دارد و برای همین ما این بازی را هم در لیست تست خود قرار دادیم که در این بازی هم ماوس شرکت GAMDIAS خوب ظاهر شد و امتیاز خوبی را از نظر ما دریافت کرد. با توجه به قیمت حدود 25 دلاری این ماوس می توان گفت P1 RGB یک ماوس خوب و خوش قیمت برای کسانی است که می خواهند از بازی کردن و داشتن یک ماوس با نورپردازی RGB لذت ببرند.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=9; امکانات=9.3; طراحی=8.9; ارزش=9.4; {/REVIEW}