Intel در حال بخشیدن سهم بزرگی از بازار به AMD است!
1 min read

Intel در حال بخشیدن سهم بزرگی از بازار به AMD است!

همانطور که می دانید، در روزهای اخیر مطالبی را در راستای فشار به خط تولید "اینتل" منتشر کردیم؛ کمبود CPUهای این شرکت در برخی نقاط جهان نیز آزاردهنده و موجب بالا رفتن قیمت در خرده فروشی ها شده است. اینتل به دلیل نگاه داشتن چند پلتفرم 14 نانومتری به طور همزمان در خطر تولید خود، امکان تامین نیازهای بازار را نداشته و از این رو این کمپانی شدیدا تحت فشار است.

افزایش قیمت نیز یکی دیگر از تبعات تصمیم گیری عجیب این کمپانی، برای عدم کوچ به سمت لیتوگرافی 10 نانومتری است که حالا در نیمه دوم سال 2018، برای آن دردسرساز می شود. بیش از یک دهه است که CPUهای اینتل بخش اعظم بازار را در اختیار دارند؛ حال به دلیل کمبود موجودی در برخی از نقاط جهان، خصوصا در مدل های پر طرفدار CoffeeLake، مشتریان بسیاری مجبور به خرید CPUهای AMD Ryzen شده و از این رو Intel در حال از دست دادن بخشی از بازار خود است.

Jefferies تحلیلگر بازار سهام، چشم اندازی از بازار AMD را برای 4 ماهه پایانی سال 2018 ترسیم کرده است؛ طبق گفته های این تحلیلگر، با استمرار وضع موجود، قیمت هر سهام AMD از 30 به 36 دلار افزایش پیدا خواهد کرد. شرکای (OEM) اینتل نیز تحت فشار این مسئله، احتمال تعویض CPUهای کامپیوترهای آماده ی خود با مدل های مشابه از AMD را نیز پیش رو دارند. به عنوان مثال، HP در پایان سال 2018 و اوایل سال 2019، مجبور به استفاده از یک پردازنده AMD در هر 3 کامپیوتر خود خواهد بود.

برخی دیگر از تحلیلگران نیز بر این عقیده هستند که این اتفاق، باعث خواهد شد تا ظرف کمتر از یکسال، سهم AMD از بازار پردازنده های جهان به 30% افزایش پیدا کند. AMD نیز می تواند از وضعیت نهایت استفاده را کرده و با کاهش قیمت و قیمت گذاری کمتر خود، به این روند سرعت بخشد.