با به روز رسانی جدید فیسبوک اطرافیانتان را راحت پیدا کنید
1 min read

با به روز رسانی جدید فیسبوک اطرافیانتان را راحت پیدا کنید

ابزار کم استفاده اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی فیسبوک احتمالا به روز رسانی خواهد شد. فیسبوک اخیراً آزمایش طراحی مجدد قابلیت Nearby Friends (قابلیتی که با استفاده از آن می‌توانید دوستان نزدیک خود را از نظر موقعیت جغرافیایی پیدا کنید) را که از یک دید نقشه‌ای جدید استفاده می‌کند را برای این ابزار تأیید کرد. این ابزار که مشارکت در آن منوط به انتخاب شما می‌باشد، از یک نقشه استفاده می‌کند و دوستان نزدیک شما را بدون نمایش موقعیت مکانی دقیق آن‌ها بر روی آن نمایش می‌دهد.

قابلیت Nearby Friends فیسبوک برای اولین بار در سال 2014 راه‌اندازی شد اگرچه، چنین قابلیتی در اوایل 2012 آزمایش شده بود. این قابلیت بار‌ها دستخوش تغییرات شد و حالا یک لیست را شامل می‌شود که شهر‌ و فاصله دوستان را نمایش می‌دهد. اما در حالت جدید آزمایش شده، یک نقشه گروهی از دوستان را در بین شهر‌ها نشان می‌دهد. مانند دید لیستی، دید نقشه‌ای نیز موقعیت مکانی دقیق را نمایش نمی‌دهد و اما آن را به صورت کلی نشان می‌دهد.

برای استفاده از Nearby Friends، کاربران باید ورود به آن را انتخاب کنند و مجوز اشتراک گذاری موقعیت مکانی را صادر کنند. نگرانی‌های حریم خصوصی باعث استفاده کمتر از این ابزار می‌شود و کم‌تر برجسته بودن آن در منوی اپلیکیشن نیز به آن کمک نخواهد کرد.

درحالی‌که هم‌اکنون این ابزار یک لیست از دوستان نزدیک را ارائه می‌دهد، در ابتدا به صورت دید نقشه‌ای با استفاده از گوگل map ارائه شده بود. همچنین این قابلیت به کاربران این امکان را می‌داد که موقعیت مکانی دقیق خود را به همراه زمان و پیشنهاد برای ملاقات به دوستان خود بفرستند. Nearby Friends همچنین در مواقعی که دوستان جدید نزدیک یک دیگر هستند برای آن‌ها اعلان‌هایی را در این باره نمایش می‌دهد.

اسکرین شات‌ها از آزمایش نسخه جدید ابزار، یک نقشه به‌روزرسانی شده (بدون برچسب گوگل map) با دایره‌ها و نمایش تصاویر پروفایل دوستانی که در یک شهر بخصوص و یا در نزدیکی آن حضور دارند را نشان می‌دهند. کسانی که طرفدار شکل کنونی ابزار هستند می‌توانند آیکون view list را لمس کنند و سبک دید خود را به حالتی که هم‌اکنون افرادی که بخشی از آزمایش نیستند می‌بینند، تغییر دهند. این تغییر سبک دید ابزار، به دید نقشه‌ای که در ابتدا ابزار به آن شکل ارائه‌شده بود، می‌تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد. همچنین این مسئله که ابزار در عوض نمایش دقیق موقعیت مکانی فقط شهر مورد نظر را نمایش می‌دهد می‌تواند یک نشانه از رعایت حریم خصوصی باشد.

با اینکه Nearby Friends چندین سال است که ارائه شده‌است، اما حالا با ابزارهای مشابه‌ای مانند Snap Map رقابت بیشتری دارد. ابزار اختصاصی اسنپ چت، علاوه بر نشان دادن اینکه دوستان کجا هستند، استوری‌های آن‌ها و استوری های عمومی منطقه را بر روی نقشه نمایش می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهد که ببینند در آن منطقه چه می‌گذرد.

درحالی‌که فیسبوک آزمایش نسخه جدید Nearby Friends را تأیید کرده است اما هنوز نشانه‌ای از انتشار عمومی ابزار دیده نمی‌شود.