وزیر ارتباطات: سرویس ADSL در برابر LTE شانسی ندارد
1 min read

وزیر ارتباطات: سرویس ADSL در برابر LTE شانسی ندارد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با حضور در نمایشگاه تلکام، در حضور خبرنگاران توضیحاتی در خصوص درخواست اپراتورهای ثابت برای اصلاح تعرفه اینترنت و نارضایتی کاربران از کیفیت اینترنت ثابت ارائه داد. به گفته جهرمی 60 تا 70 درصد درآمد اپراتورهای موبایل از بخش Data و 30 تا 40 درصد آن از بخش Voice است. اپراتورهای ثابت مدعی‌اند که آنها با بالا بردن تعرفه ویس، تعرفه دیتا را پایین آورده‌اند و از این راه بازار بزرگ‌تری را در اختیار گرفته‌اند که 70 درصد درآمدشان را شامل شده است. اما به گزارش خبرگزاری ایسنا و بر طبق اظهارات جهرمی مشکل اپراتورهای ثابت، تعرفه آنها نیست. او گفت:

در گذشته شما برروی سرویس 3G، به طور متوسط 3 تا 3 مگابیت پهنای باند سرعت داشتید و ADSL خانه به شما 7 تا 8 مگ سرعت می‌داد، اما الان وقتی سرعت موبایل به طور متوسط 25 مگ است و سرعت خانه برروی همان 6 مگ مانده، شما علاقه‌ای به سوییچ کردن روی اینترنت ثابت ندارید. بنابراین دلیل اصلی از دید ما که بررسی می‌کنیم، قیمت نیست بلکه کیفیت و کمیت سرویس است.

آذری جهرمی معتقد است سرویس ADSL در برابر LTE شانسی ندارد و اپراتورهای ثابت برای آنکه بتوانند دوباره به اوج برگردند باید خدمات فیبر نظیر FTTC ارائه دهند و یا به سراغ VDSL بروند. او گفت که برای رشد در این زمینه باید سرمایه‎‌گذاری کنند، اما برای اپراتورهای ثابت بازگشت سرمایه اهمیت دارد. وزیر ارتباطات افزود که اگر 17 شرکت قصد سرمایه‌گذاری داشته باشند، بازگشت سرمایه امکان‌پذیر نیست. آنها باید از راه ادغام و تبدیل شدن به یک شرکت، یک شبکه را توسعه داده و از این راه هزینه سرمایه‌گذاری لازم را کاهش دهند.

اپراتورهای ثابت عقیده‌ای به ادغام با یکدیگر ندارند و طبق گفته‌ی وزیر، این موضوع رقابت در کار را از بین خواهد برد. اما جهرمی معتقد است که توسعه شبکه برای اپراتورهای باید در اولویت قرار گیرد و آنها نباید نگران رقابت در بازار باشند.