چیپ گلکسی اس 10 مجهز به  یک واحد هوش مصنوعی خواهد بود
1 min read

چیپ گلکسی اس 10 مجهز به یک واحد هوش مصنوعی خواهد بود

در یک سال اخیر، کمپانی های بزرگ تکنولوژی با هم در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در تلفن‌های هوشمند و ارائه قابلیت‌ها و امکانات جدید با استفاده از آن به کاربران رقابت می‌کرده‌اند، رقابتی که تا به الآن غول تکنولوژی کره‌ای، سامسونگ، علاقه‌ی چندانی به آن نداشته است.

اما حالا پرچم‌دار بعدی سیستم مجتمع در چیپ (SoC) سامسونگ که انتظار می‌رود در مدل‌های گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 به کار رفته باشد یک ویژگی واحد پردازش عصبی (NPU) را شامل می‌شود که برای محاسبات هوش مصنوعی دستگاه طراحی‌شده است. بر اساس پروفایل LinkedIn یکی از کارکنان سابق کمپانی که شنبه اطلاعاتی را در این زمینه منتشر کرد، سامسونگ هم‌اکنون ساخت نسل دوم NPUهای خود را کامل کرده است.

البته جزئیات مربوط به چیپ نامشخص باقی می‌مانند؛ اما انتظار می‌رود که چیپ کار خود را در Exynos 9820 که به‌عنوان اولین SoC برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های هوشمند سامسونگ شناخته می‌شود، شروع کند. در حالی‌ که هم‌اکنون سامسونگ یک NPU طراحی کرده است، این نوع چیپ در Exynos 9810، آخرین چیپ پرچم‌دار تجاری آن که در گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 9 به‌کار رفته بود وجود نداشت. از طرف دیگر هوآوی و کوآلکوم هردو تاخت‌ و تاز بسیاری در میدان هوش مصنوعی موبایل انجام داده‌اند و در این زمینه از سامسونگ پیشی گرفته‌اند. شایعه شده است که جانشین Snapdragon 845 که به نظر می‌رسد Snapdragon 8155 نام‌گذاری شود هم مجهز به یک NPU خواهد بود. در همین حال Kirin 980 تازه معرفی‌شده از جانب شرکت زیرمجموعه هوآوی، HiSilicon، شامل دو عدد از این ماژول‌ها می‌شود و به‌عنوان پیشرفته‌ترین چیپ هوش مصنوعی تلفن‌های هوشمند در بازار شناخته می‌شود.

بعد از نادیده گرفتن هوش مصنوعی موبایل در یک سال اخیر و دیدن اینکه رقبا دقیقاً برعکس این استراتژی عمل می‌کنند، حالا به نظر می‌رسد که سامسونگ در حال آماده‌سازی خود برای یک ورود بزرگ درزمینه NPU در اوایل 2019 باشد. با توجه به به‌ کار رفتن چیپ کوآلکوم با NPU اختصاصی خود در مدل‌های مختلف گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 در ایالات‌متحده، به نظر می‌رسد که رساندن چیپ به مدل‌های بین‌المللی اولویت سامسونگ باشد. به‌طور کل باید گفت که کاربران می‌توانند مدیریت باتری هوشمندتر، عکاسی و سایر عملکردهای پیشرفته مربوط به هوش مصنوعی را از پرچم‌داران 2019 سامسونگ انتظار داشته باشند.