کنترلر 2.5 گیگابایتی Realtek در مادربردهای گیمینگ ظاهر شد
1 min read

کنترلر 2.5 گیگابایتی Realtek در مادربردهای گیمینگ ظاهر شد

چندی پیش، "ازراک" با انتشار ویدئویی استفاده از شبکه LAN با پهنای باند 2.5 گیگابیت را برای مادربردهای Z390 خود تائید کرد؛ اینک شرکت Realtek نیز با انتشار خبری، تولید این کنترل خاص در 3 حالت کاربردی متفاوت را به نام خود تائید کرده است. هر چند که کنترلر هایی با پهنای باند به مراتب بالاتر نیز در بازار وجود دارند، اما پهنای باند 2.5 گیگابیت برای مادربردهای مخصوص بازی یک ویژگی جدید محسوب می گردد.

شرکت Realtek این کنترلر را در 3 بخش متفاوت اما نزدیک بهم، راه اندازی می کند؛ بخش اول RTL8125 PCIe 2.0 x1 است که برای برنامه های کاربردی کامپیوتر طراحی شده است که نیازمند پهنای باند شبکه هستند. این کنترلر به رابط پر سرعت PCIe 2.0 x1 متصل است. دومین کنترلر RTL8156 USB 3.1 است که کنترلر دانگل های متصل به درگاه USB 3.1 را بر عهده دارد و سومین کنترلر نیز RTL8226 است که در روتر، سوئیچ و دیگر تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این کنترلرها در یک تراشه ASIC تعبیه خواهند شد و تولید کنندگان مادربرد و تجهیزات شبکه، از آن در محصولات خود استفاده خواهند کرد.

کنترلر Realtek 2.5G Ethernet برای نخستین بار در مادربردهای ASRock Z390 Phantom Gaming مورد استفاده قرار گرفته است. Realtek یکی از بزرگترین و قدیمی ترین سازندگان انواع کنترلر در جهان است که عمده محصولات آن در بخش صدا و شبکه است.