کالبدشکافی iFixit از مک بوک ایر 2018: تعمیرپذیری راحت‌تر اما نه به اندازه کافی
1 min read

کالبدشکافی iFixit از مک بوک ایر 2018: تعمیرپذیری راحت‌تر اما نه به اندازه کافی

کمتر از دو هفته از معرفی مک بوک ایر جدید اپل، دستگاهی که اپل آن را "سبزترین مک تا به امروز" میخواند میگذرد. این لقب از آنجایی به این لپ تاپ اعطا شده است که به گفته کوپرتینویی ها، بدنه دستگاه از آلومینیومی با امکان بازیافت صد در صدی ساخته شده است پس نسل جدید مک بوک ایر با محیط زیست سازگاری بسیاری دارد. اکنون این دستگاه زیر تیغ جراحان iFixit قرار گرفته است تا بیشتر با جزئیات داخلی آن آشنا شویم. اکثر محصولات اپل، از گوشی گرفته تا لپ تاپ معمولا بسیار سخت تعمیر میشوند و طبیعتا امتیاز تعمیرپذیری پائینی را از iFixit دریافت میکنند اما کالبدشکافی صورت گرفته از مک بوک ایر 2018 حاکی از این دارد که این مدل با وجود کسب امتیازی پائین تر از مک بوک ایر سال 2015، بسیار راحت تر از لپ تاپ های اخیر اپل تعمیر میشود.

macbook_air_battery

یکی از نکته هایی که با کالبدشکافی مک بوک ایر 2018 به آن پی برده ایم و نقشی مهم درآسان تر تعمیر شدن این دستگاه دارد این است که اپل در این دستگاه بیشتر از چسب های نواری استفاده کرده است تا چسب های مایعی که این روزها بخصوص در گوشی های هوشمند بسیار زیاد مورد استفاده قرار میگیرند و تعمیر کردن دستگاه را به مراتب سخت تر میکنند. جداسازی این چسب های نوار بسیار ساده است و به سبب آن، آسان جدا شدن قطعه داخل لپ تاپ را به دنبال دارد و بر خلاف قبل مدل های پیشین، فرآیند پیچیده برای این کار وجود ندارد. همچنین کالبدشکافی صورت گرفته تائید میکند که تعویض باتری مک بوک ایر 2018 آسان تر از قبل شده است.

macbook_air_thunderbolt

از دیگر نکته های خوب طراحی داخلی مک بوک ایر جدید اپل این است که سنسور Touch ID و پورت Thunderbolt دستگاه بر روی بردهای اصلی جداگانه ای قرار گرفته است پس اگر صرفا پورت دستگاه دچار مشکل شود، نیازی به تعویض کامل برد اصلی نیست و این خبر بسیار خوبی برای کاربران میتواند باشد. با تمام این اوصاف و بهتر شدن وضع تعمیرپذیری در مک بوک ایر 2018، این دستگاه امتیاز پائین 3 را از iFixit دریافت کرده است. با اینکه ایده استفاده از چسب نواری بسیار بهتر از چسب مایع است، اما iFixit معتقد است پیچ های قابل استفاده مجدد همچنان گزینه بهتری هستند. همچنین در گزارش این موسسه آمده است که دستگاه امکان ارتقا حافظه رم را ندارد و این یکی دیگر از نقاط ضعف آن میباشد. با این حال وضعیت مک بوک ایر جدید نسبت به مک بوک های اخیر اپل که تقریبا تعمیر ناپذیرند، به مراتب بهتر است.