صداوسیما مانعی در راه توسعه موبایل در کشور شده است
1 min read

صداوسیما مانعی در راه توسعه موبایل در کشور شده است

حسن فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات در رابطه با مشکلات پیش روی توسعه موبایل در کشور توضیحاتی ارائه داده است. او در اظهارات خود صداوسیما را مانعی بر سر راه این موضوع عنوان کرد و گفت که با وجود بلااستفاده بودن باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز، این سازمان آن را آزاد نمی‌کند. البته به نظر می‌رسد که ورزات ارتباطات این موضوع را به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده است. طبق گزارش خبرگزاری ایسنا، جوشقانی که علاوه بر معاونت وزارت ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز می‌باشد، در خصوص این باند فرکانسی که همچنان در اختیار صداوسیما است، گفت:

باتوجه به دیجیتالی شدن شبکه پخش همگانی که در همه جای دنیا رخ داده است، بخشی از باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز که قبلاً برای سرویس آنالوگ پخش همگانی استفاده می‌شد، اکنون آزاد شده است و بر اساس مقررات بین‌المللی و توافقات انجام شده در کشورهای مختلف، این باند به توسعه موبایلی و تلفن همراه اختصاص پیدا کرده است. اما صداوسیما در ایران برخلاف دیجیتالی شدن و بلااستفاده بودن این باند، ادعای مالکیت بر آن را دارد، درحالی که مطابق مقررات موجود، همچون سایر باندهای فرکانسی باید برای توسعه زیرساخت و شبکه‌ها از آن استفاده شود.

فلاح جوشقانی این بخش از باندهای فرکانسی را از نظر اقتصادی بسیار با ارزش معرفی کرد و افزود که به دلیل اختلافاتی که تا امروز حل نشده، این موضوع را در دولت و شورای عالی فضای مجازی مطرح کرده‌اند و فرآیند آن در جریان است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی علاوه‌براین موضوع، در خصوص باند فرکانسی مورد نیاز اینترنت اشیاء نیز توضیحاتی ارائه کرد. جوشقانی گفت:

در حوزه اینترنت اشیاء و نسل پنجم تلفن همراه، مطالعات خود را به‌صورت کامل انجام دادیم و در سال آینده نیز کنفرانس بین‌المللی رادیویی در این زمینه برگزار می‌شود که یکی از تصمیمات این کنفرانس درباره باند فرکانسی حوزه اینترنت اشیاء و نسل پنجم تلفن همراه است و آمادگی کامل داریم تا از حقوق فرکانسی کشور در این حوزه دفاع کنیم.